Každý piaty prístrešok MHD je na pozemku súkromníka, a to môže byť problém: Príkladom je Vrakuňa

5.3.2022

Zdroj: ac

Páčil sa vám článok?

Nielen chodník v historickom centre Bratislavy, ktorý nedávno ponúkli do aukcie (napokon ju zrušili), nepatrí samospráve. Týka sa to aj viacerých pozemkov, na ktorých stoja prístrešky mestskej hromadnej dopravy. Hoci v oboch prípadoch ide o verejný záujem, vlastník pozemku doň môže neželane vstúpiť. Potvrdzuje to aj aktuálny prípad Vrakune.

Bratislavský dopravný podnik postupne modernizuje zastávky MHD v meste – vymieňa staré označníky za nové, dopĺňa elektronické tabule informujúce o odchodoch najbližších spojov, postupne tiež osádza nové prístrešky. Nemôže ich však vymeniť všade, aj keď by to bolo potrebné.

Na problém upozornila naša čitateľka Eva z mestskej časti Vrakuňa. „Bývam na Žitavskej ulici, kde máme zastávku MHD so starým červeným prístreškom. Asi pred štyrmi rokmi ho odstránili a tešili sme sa, že budeme mať nový. Nestalo sa tak, opäť sem osadili starý prístrešok s tým, že je umiestnený na súkromnom pozemku a majiteľ nesúhlasí s novým prístreškom. Teraz mesto opäť vymieňa staré prístrešky a dopĺňa chýbajúce, no ten náš nie je v tomto projekte zahrnutý. Prečo v tomto prípade, keď ide o verejný záujem, rozhoduje súkromník?“

Zdroj: ac

​S výmenou prístreška MHD vo Vrakuni majiteľ pozemku nesúhlasí.

Hovorca Dopravného podniku Bratislava Martin Chlebovec ubezpečil, že riešia možnosti osádzania nových prístreškov aj na pozemky, ktoré nie sú vo vlastníctve mesta. „Preto budeme spolu s magistrátom Bratislavy pracovať na tom, aby sme v budúcnosti mohli osadiť nový prístrešok aj na uvedenú zastávku na Žitavskej ulici. Trvanie problému zapríčinili práve majetkovo-právne vzťahy,“ potvrdil.

Zastávok, ktoré cestujúci reálne využívajú (teda nejde o občasné, služobné alebo dočasné) máme v Bratislave podľa jeho slov 1 295, pričom bez prístrešku je 616 zastávok. „Z toho približne dve tretiny zastávok sú na pozemkoch mesta Bratislavy. Na pozemkoch v súkromnom vlastníctve, hoc len sčasti, je približne 20 percent zastávok. Ostatné sú napríklad na pozemkoch štátu alebo iných inštitúcií,“ doplnil Chlebovec.

Zdroj: ac

​Na výstavbu veľkého počtu prístreškov získal dopravný podnik príspevok z eurofondov.

Konkrétne zastávky v Programe obnovy a doplnenia prístreškov nie sú podľa hovorcu dopravného podniku definitívne dané a môžu sa ešte zmeniť. Medzi hodnotiace kritériá, ktoré určia prioritné lokality, patrí nielen počet liniek obsluhujúcich danú zastávku, ale i počet cestujúcich. „Dopravný podnik Bratislava v spolupráci s bratislavským magistrátom preto preveruje možnosti vybudovania nového moderného prístrešku aj na Žitavskej ulici,“ zopakoval.

(ac)

Páčil sa vám článok?