Skončili všetky v šrote? Cintorín trolejbusov v depe Krasňany sa vyprázdnil

29.8.2022

Zdroj: Marcelito Rečinský

Páčil sa vám článok?

Pozrite si zaujímavé zábery trolejbusov v depe Krasňany. Urbexer Marcelito Rečinský ich urobil ešte pred troma rokmi, dnes tam už vozidlá, na ktoré si mnohí Bratislavčania stále pamätajú, nenájdete. Väčšina z nich skončila v šrote, ale nie všetky.

Fotografie známeho urbexera sú výnimočným dokumentom pripomínajúcim časy vozidiel Škoda Tr 14 a 15, ktoré v našom meste jazdili na trolejbusových linkách. V mnohých sme sa viezli ešte nedávno, niektoré historické vozidlá dokonca nasadil dopravný podnik ako tohtoročnú letnú atrakciu na linku H. Takmer všetky skončili v šrote, no stále ich môžeme vidieť, keď už nie v uliciach, tak na fotkách a vo videu Marcelita Rečinského z roku 2019. A pekne zblízka.

VIDEO z cintorína trolejbusov v Krasňanoch:

V depe Krasňany zdokumentoval odstavené „škodovky“ stojace v rade za sebou i vedľa seba, a to nielen zvonka, ale aj zvnútra. Marcelito sa dostal medzi zaprášené sedačky či do priestoru pre vodiča s množstvom „gombíkov“, ktoré mal poruke – kľúčové tlačidlo, tlačidlo na vonkajšie osvetlenie, ventilátor, signalizáciu či kúrenie...

Zdroj: Marcelito Rečinský

Priestor pre vodiča zapadol prachom.

Zdroj: Marcelito Rečinský

​Staré sedačky - pamätáte sa ešte na ne?

Vo videu Cintorín trolejbusov Bratislava, ktoré si môžete pozrieť v článku vyššie, poskytol takisto zopár informácií z histórie trolejbusovej dopravy v našom meste. Začala sa písať 19. júna 1909, predchodcom dnešných trolejbusov bola prevádzka na elektrickej automobilovej linke do Vydrickej doliny. Urbexer teda zašiel na cintorín trolejbusov presne po 110 rokoch. Dnes ich tam už nenájdete. 

„Vyradené vozidlá 14Tr a 15Tr, odstavené na dlhší čas vo vozovni Krasňany a Jurajov Dvor, boli v roku 2021 odpredané na šrotovanie,“ potvrdil nám hovorca Dopravného podniku Bratislava Martin Chlebovec s tým, že šesť kusov trolejbusov 14Tr odkúpilo ministerstvo vnútra pre potreby cvičení v areáli v Rusovciach.

Zdroj: Marcelito Rečinský

Urbexer ​Marcelito za volantom trolejbusu

Z oboch typov má dopravný podnik Bratislava k dispozícii ešte niekoľko kusov schopných výpravy, konkrétne štyri vozidlá  14Tr a sedem vozidiel 15Tr. „Prevádzkujú sa príležitostne na nočných trolejbusových linkách, a počas leta aj na historickej linke H,“ doplnil Chlebovec.

Za najvzácnejší vo svojej zbierke považuje bratislavský dopravný podnik trolejbus FBW TR51- Tüscher – Oerlikon. Na historickej fotografii nižšie ho vidíte na konci dnešnej Šancovej ulice pod Hlavnou stanicou.

Zdroj: vtedy.tasr.sk

Trolejbus FBW TR51- Tüscher – Oerlikon uviedli do prevádzky 1. augusta 1947.

„Žiaľ, toto historické vozidlo sa zachovalo bez elektrovýzbroje, takže v súčasnosti nie je schopné jazdy vlastným pohonom,“ konštatoval hovorca dopravného podniku. Zároveň zdôraznil, že trolejbus FBW TR51- Tüscher – Oerlikon sa medzi spomenutými vyradenými vozidlami v depe nenachádzal.

(ac)

Páčil sa vám článok?