Vyskúšali sme: Ako sa jazdí na bicykli popri novej električke v Petržalke?

10.9.2025
0

Zdroj: Matúš Husár

Páčil sa vám článok?

Cyklodoprava je téma, ktorá v Bratislave vyvoláva veľké vášne. Niektorí sa z každej novej trasy tešia, iní hovoria o obmedzovaní chodcov či vodičov. Neprajníkom nedávno zahrali do kariet vážne kolízie - k jednej s tragickým koncom došlo aj na cyklotrase v Petržalke, ktorú otvorili len pred pár týždňami. Pozreli sme sa preto bližšie, ako sa na novej cyklodiaľnici správajú jej užívatelia.

Koncom júla spustili v Petržalke dlho očakávanú električkovú trať, ktorú lemuje aj nová cyklotrasa. Cyklisti si tak dnes môžu vybrať z dvoch alternatív - staršej trate po hrádzi, ktorá popri Dunaji kopíruje okraj mestskej časti a jej odbočky zachádzajú aj dovnútra, a novej cyklotrasy, ktorá vedie od Starého mosta okolo Zrkadlového hája a Draždiaka až po Janíkov dvor.

Prvá meria v úseku od mosta po Slnečnice približne sedem kilometrov a druhá asi o dva kilometre menej, no rozdiel medzi nimi je, samozrejme, oveľa výraznejší v prípade, že na bicykli vyrážate zo stredu Petržalky a k hrádzi to ešte máte riadny kus. Vidieť to aj na premávke - my sme do sedla nasadli v pondelok poobede a nová cyklotrasa bola oveľa vyťaženejšia než trasa na hrádzi.
Ak však počítate, koľko času vám zaberie napríklad cesta do práce, kilometre nie sú to jediné, čo treba vziať do úvahy. Na hrádzi totiž pôjdete prakticky bez zdržania, kým na cyklotrase pri električkovej trati treba rátať so stĺpikmi, svetelnou signalizáciou, a predovšetkým množstvom chodcov, kolobežkárov, mamičiek s kočíkmi či venčenými psami. Cyklochodník nie je jednoznačne označený a zostáva nejasné, kto má na ňom prednosť.

Zdroj: Matúš Husár

Na niektorých miestach musia byť obozretní cyklisti aj chodci.

Koncom augusta vyhasol na novej trati v blízkosti zastávky Zrkadlový háj život 85-ročného cyklistu, ktorý vošiel pod električku. V tomto prípade išlo s najväčšou pravdepodobnosťou o chybu obete, no fakt je, že na viacerých úsekoch novej cyklotrasy hrozia pri chvíľke nepozornosti aj iné kolízne situácie. Najrizikovejšími sú podľa našich skúseností miesta pri spomínanej zastávke Zrkadlový háj a zastávke Farského. „Ľudia pri vystupovaní z električky nesledujú okolie ani svetelnú signalizáciu, a doslova sa vrhajú pod kolesá bicyklov. Je tak zrejme len otázkou času, kedy dôjde k zraneniam - či už na strane chodcov, alebo cyklistov,“ upozorňuje kolega Matúš

Zdroj: Matúš Husár

Keby popri trati viedol aj chodník pre peších, zrejme by ho chodci využívali.

Najmä tí, ktorí novú petržalskú cyklotrasu ešte dobre nepoznajú, musia byť mimoriadne obozretní aj na ďalších miestach. V úseku neďaleko Pajštúnskej ulice je napríklad trať ostrovčekom rozdelená na dva pruhy, ktoré sú také úzke, že keď pôjde v protismere iný cyklista alebo mamička s kočíkom, jednoducho sa nezmestia. Cyklotrasa na viacerých úsekoch pripomína skôr pešiu promenádu, kde treba radšej spomaliť, aby ste sa vyhli prípadnej kolízii. Pozor si však treba dať najmä na križovatkách s cyklopriechodmi – svetelné stĺpiky pri priechode cez koľaje upozorňujú na električku blikaním, no ako sme si všimli, nie každý cyklista či chodec zostane stáť, aby počkal, kým električka prejde. Navyše, keď sme prechádzali po cyklotrase minulý týždeň v pondelok, niektoré stĺpiky vydávali prerušované biele svetlo neustále, a tak vlastne strácali potrebnú varovnú funkciu. Platí pritom, že tam, kde nie sú semafory, má električka vždy prednosť, na čo mnohí ľudia zabúdajú.

Zdroj: Matúš Husár

Neďaleko Pajštúnskej je cyklotrasa rozdelená na dva užšie pruhy.

Svetelná signalizácia je samostatnou kapitolou. Na cyklochodníku sme narátali až trinásť semaforov, čo je v záujme bezpečnosti iste v poriadku. Chce to však trpezlivosť, pretože na niektorých miestach je ich v jednej križovatke hneď niekoľko a nenadväzujú na seba, tak-že musíte použiť tlačidlo na signalizačnom zariadení, počkať na zelenú, prejsť prvý úsek a postup znova zopakovať. Rátajte tiež s tým, že „svetlá“ nie sú umiestnené na protiľahlej strane cesty (ako u chodcov), ale nad tlačidlom určeným na vyžiadanie zelenej, a sú malé. Je to nezvyk.

Zdroj: Matúš Husár

Niektoré stĺpiky blikali stále, hoci inde blikaním upozorňujú na prichádzajúcu električku.

Konštatujeme však, že hoci má nová cyklotrasa aj niektoré slabšie stránky a nedisciplinovať chodcov, ktorí ju využívajú, je pomerne veľký problém, na rýchly presun je lepšou alternatívou ako spomínaná hrádza. Tá je príjemná skôr na rekreačné bicyklovanie. „Keď som vyrazil naraz s električkou a trochu som sa do toho oprel, aj do cieľa som došiel spolu s ňou,“ uzavrel Matúš s tým, že nová cyklotrasa výrazne cyklistom uľahčuje život. V rámci rozvoja cyklodopravy v našom meste určite patrí k najkvalitnejším stavbám, len sa na nej všetci musia naučiť vzájomnej ohľaduplnosti, pozornosti a dodržiavať pravidlá.

Zdroj: Matúš Husár

Na cyklotrase sme narátali 13 semaforov.

Ako hodnotí novú cyklotrasu Dan Kollár z Cyklokoalície

"Nová cyklotrasa popri električkovej trati je dôležitou nosnou trasou cyklodopravnej siete v Bratislave a na slovenské pomery prináša pomerne komfortné a bezpečné riešenie. Vytknúť jej možno absenciu inteligentnej detekcie cyklistov, ktorá by na hlavnej radiále bola očakávateľnou a zvýšila plynulosť prejazdu," uviedol Kollár.

"Je tiež škoda, že cyklotrasa nebola vyhotovená v červenom asfalte, ktorý mal byť novým štandardom pre cyklistickú infraštruktúru v meste. Vo všeobecnosti ide o dobrý úsek infraštruktúry, ktorý získa ešte väčší význam dobudovaním napojení na sídlisko. Na celom úseku sa ešte vyskytuje niekoľko menších technických nedostatkov, ktoré sme s mestom komunikovali a v blízkej dobe majú byť opravené," dodal.

"Väčšie výhrady však máme k pešej infraštruktúre. Ako celkom zásadný nedostatok sa ukazuje absencia chodníkov pozdĺž celej električkovej trate, na ktorú sme upozorňovali už počas projektovej prípravy. Chodci tak celkom prirodzene na niektorých úsekoch využívajú cyklotrasu, čo môže viesť k zbytočným konfliktom alebo kolíziám, spôsobených zlým návrhom. Optimálny nie je ani peší prístup na niektoré zastávky," uzavrel šéf Cyklokoalície.

(ak)

Páčil sa vám článok?