Petržalské cesty sa menia, motoristi musia viac myslieť na cyklistov

15.9.2020
0
Cyklocesta Mamateyova v Petržalke

Zdroj: Matúš Husár

Páčil sa vám článok?

Dve nové cyklotrasy – na zrekonštruovanej Jiráskovej a Mamateyovej ulici - učia vodičov rešpektovať v premávke aj cyklistov, najmä pri odbočovaní doprava, keď križujú cyklotrasu. Cyklisti by zas mali pochopiť, že ak majú na ceste vyznačenú cyklotrasu, nemajú sa popri nej premávať po chodníku a obmedzovať chodcov.

Boli sme sa pozrieť, ako sa zmenila doprava na zrekonštruovaných uliciach Jiráskova a Mamateyova. Motoristov bolí srdce, keď vidia to množstvo vyšrafovanej vozovky – pred Kauflandom aj na križovatke Mamateyova – Gettingova. Na tejto križovatke sa autobusy pri odbočovaní do pruhu ani nezmestia. Vodiči tvrdia, a majú pravdu, že sa im zmenou dvoch pruhov na jeden skomplikovali výjazdy z bočných ulíc. Citeľnejšie je to pri odbočovaní z Kauflandu doľava, a tiež od polikliniky na Jiráskovu. Pri výjazde od zdravotného strediska je na vozovke toľko čiar, že je s podivom, ako sa s tým vodiči popasovali, jednoznačne tam chýba ostrovček pre lepšiu orientáciu. Bohužiaľ, nevojde sa tam. Na Mamateyovej sú zas miestni frustrovaní z toho, že kým doteraz parkovali na oboch stranách cesty, aktuálne je to možné len na jednej – medzi jazdným pruhom a cyklotrasou.

Znížiť počet jazdných pruhov a odstrániť možnosť parkovania v Petržalke je zo strany mesta skutočne odvážny krok, na druhej strane magistrátu slúži ku cti, že drží líniu, ktorou sa jeho vedenie nikdy netajilo. Nové cyklotrasy chceme a potrebujeme. „Zníženie komfortu obyvateľov pri parkovaní 200 či 400 metrov od bydliska nepovažujeme za také podstatné ako zvýšenie bezpečnosti ohrozenejších účastníkov cestnej premávky,“ informujú na oficiálnej facebookovej podstránke magistrátu Bicykluj Bratislava. Hoci je otázne, či má takáto oficiálna stránka ponúkať ako riešenie pre nespokojných ´nezaparkovaných´ parkovisko pred blízkym supermarketom.

Zdroj: Marián Dekan

Jiráskova, križovatka s Prokofievovou od zdravotného strediska: Zhluk čiar je trocha chaos, orientačný ostrovček sa sem už bohužiaľ nevošiel. Nájdete tu aj tzv. žraločie zuby, vyznačovanie prednosti v jazde. „Toto dopravné značenie bolo do našej legislatívy prebrané tento rok na základe dobrej praxe zo zahraničia a ide zrejme o prvé použitie na Slovensku,“ informuje Cyklokoalícia.

Podľa mnohých obyvateľov je však súčasný stav na Mamateyovej lepší, a to aj pre chodcov, ktorí by už pri prejazde cez Saleziánov nemali uhýbať cyklistom.
Treba si začať zvykať na nové situácie. Na Jiráskovej sa cyklistka obzerá dozadu, či sa neblíži nejaké auto, ktoré bude odbočovať doprava.

Neverí, že ona, pokračujúca rovno, má prednosť. Na to by vodiči nemali zabúdať. A tiež na to, že ak je niekde zaznačená cyklotrasa, parkovať na nej tak, ako sme videli na Blagoevovej, sa nemá. Cyklisti by si zas mohli zvyknúť, že ak majú k dispozícii cyklotrasu, mali by ju využívať. Na Jiráskovej nás napríklad po chodníku obiehali niekoľkí.

Cyklotrasy sa prepoja

Na Jiráskovej možno vidieť aj zúfalú nesystematickosť predchádzajúcich vedení mesta pri plánovaní chodníkov a cyklotrás - „dvojprúdový“ chodník pre plavárňou. Aj dve cyklotrasy na Mamateyovej a Jiráskovej vyzerajú, že začínajú a končia náhle, sú osamotené a bez zmyslu, avšak nie je to tak.
„Cyklotrasa S382 na Mamateyovej bude na jednej strane prepojená cez trasu S383 po Bosákovej (mesto aktuálne pripravuje jej obnovu) s hlavnou petržalskou radiálou R18,“ informuje stránke Cyklokoalície, ktorá pre magistrát bezplatne vypracovala obe nové petržalské cyklotrasy. Mamateyova sa teda prepojí s trasou pri Chorvátskom ramene na jednej strane a na druhej s pripravovaným 4. okruhom (O4) a tiež bude predĺžená cez Ovsište na hrádzu. Cyklotrasa O4 tak prepojí hrádzu s Námestím hraničiarov. V pláne je tiež, že na križovatke Mamateyova – Gettingova budú cyklisti jazdiť úplne mimo priestoru pre motorovú dopravu.

Zdroj: Matúš Husár

​​Vodičov bolí, keď vidia to množstvo vyšrafovanej vozovky pred Kauflandom, ktorá im zrušením pruhu skomplikovala odbočovanie zo supermarketu doľava.

​Cyklotrasa bude viesť po obvode križovatky. Mimo hlavný dopravný priestor by v budúcnosti mala byť cyklotrasa v križovatke Mamateyovej, Furdekovej a Šustekovej.
Jiráskova (Trasa S492) zas nadväzuje na trasu R38 pri Chorvátskom ramene a po dostavbe električkovej trate bude priamo napojená na hlavnú R18.

Zdroj: Matúš Husár

Riešenie objazdu zastávok na Mamateyovej nie je ideálne. Jednak je tam pôvodný betón ešte z osemdesiatych rokov minulého storočia, jednak môže ohroziť čakajúcich na autobus. Cyklisti dajú zrejme prednosť buspruhu popred zastávku, čo je logickejšie a aj legálne.  

Dve nové cyklotrasy sú nadštandardným riešením vo východiskovej situácii, ktorú projektant Michal Ďurta z Cyklokoalície, mal. Zadanie bolo totiž limitované len na zmeny vodorovného a zvislého dopravného značenia, čiže v niektorých bodoch musel robiť kompromisy. Na jednej strane teda nebolo možné robiť žiadne stavebné úpravy ulice, na druhej, tieto cyklotrasy mesto takmer nič nestáli. Upravovalo sa len vodorovné značenie. „V budúcnosti je však možné vzniknuté cyklotrasy podľa potreby ďalej vylepšovať a vytvoriť aj stavebne oddelené úseky,“ citujeme Cyklokoalíciu.

Zdroj: Matúš Husár

Vodiči by mali spozornieť, pretože cyklisti už môžu vojsť aj do jednosmernej Blagoevovej, ktorú pre cyklistov zobojsmernili. O to viac, že v priestore možnej cyklotrasy parkujú autá, ktoré treba obchádzať.

Aktuálne vedenie magistrátu je presvedčené, že úprava dopravného značenia je dobrý spôsob, ako rýchlejšie zrealizovať nové úseky cyklistických komunikácií a postupne zlepšovať bezpečnosť. „Čím viac cyklistických komunikácií (či už cyklopruhov, segregovaných cyklotrás, či zón 30) bude v meste dostupných, tým jednoduchšie a bezpečnejšie bude pohybovať sa na bicykli do školy, práce či obchodu,“ vysvetľuje stránka magistrátu Bicykluj Bratislava.

(in)

Páčil sa vám článok?