S tyrkysovými značkami budete môcť jazdiť aj vo vyhradených pruhoch
Zdroj: MČ Petržalka
„Má Petržalka vo veci elektromobility nejaké plány a vízie, ako pomôcť obyvateľom Petržalky? Je predsa nemysliteľné, aby sme si nabíjali autá vyhodením predlžovačky z dvanásteho poschodia,“ napísal nám do redakcie čitateľ Kamil Peterka.
„V niektorých mestách to tak skutočne je, inde na to idú rozumnejšie a postupne budujú nabíjačky z pouličného osvetlenia... MČ Petržalka sa prezentuje ako priaznivec elektromobility sloganom „Zelená Petržalka“ a aj si jedno elektrické auto zakúpili. Písal som im mail s podobne formulovanou otázkou, avšak jediná odpoveď bola, že občan si môže vybudovať na svoje náklady nabíjaciu stanicu na parkovisku, avšak vzhľadom na novú parkovaciu politiku si takýto parkovací box nemôže prenajať, alebo inak vyhradiť. Iné plány do budúcna mi neboli prezentované,“ pokračuje a žiada viac informácií k téme elektromobility.
Čo pripravuje štát
Od marca minulého roka máme na Slovensku schválený Akčný plán rozvoja elektromobility. Dotácie na nákup elektrických vozidiel už boli rozdané, v pláne je motivovať k nákupu elektromobilov aj ďalšími krokmi.
Možno ste si už všimli autá, ktoré majú ŠPZ-ky tyrkysové. Ide o elektromobily a plug-in hybridy, ktoré by podľa akčného plánu mali mať už onedlho možnosť využívať vyhradené jazdné pruhy.
Štát tento rok plánuje aj zjednodušiť administratívny proces pri výstavbe nabíjacej stanice. „Namiesto územného konania, budú obce vydávať k stavebným zámerom územné stanoviská z hľadiska súladu s územným plánom príslušnej obce, na základe ktorých bude vydaný stavebný súhlas,“ píše sa v pláne.
Predchádzať zjednodušeniu však musí novelizácia stavebného zákona. Rovnako, ako pri snahe legislatívne zaviesť povinnosť budovať nabíjaciu infraštruktúru pri výstavbe nových parkovacích miest. „V nových nebytových a bytových budovách za predpokladu, že budova má viac ako desať parkovacích miest a budova a parkovisko sú vo vlastníctve jedného subjektu, sa zavedie povinnosť zabezpečiť inštaláciu najmenej jednej nabíjacej stanice a trubkových rozvodov pre elektrické káble a pre nové bytové budovy povinnosť zabezpečiť infraštruktúru vedenia pre každé parkovacie miesto.“
Bratislava plánuje v súvislosti s novou parkovacou politikou vyhlásiť nízkoemisné zóny a v rámci medzinárodného projektu URBAN-E vybudovať 55 nabíjacích staníc, z toho 50 nabíjačiek na striedavý prúd (AC) a 5 rýchlonabíjacích staníc na jednosmerný prúd (DC). Celá sieť by mala byť hotová do roku 2020.
(in)
Elektromobilita v Petržalke
Oslovili sme Máriu Halaškovú z komunikačného oddelenia Petržalky:
Podľa medializovaných informácií sa má v rámci projektu URBAN-E v hlavnom meste vybudovať 55 staníc. Koľko z nich pripadá na Petržalku?
Spoločnosť Západoslovenská energetika (ZSE) po pracovných stretnutiach navrhla v Petržalke umiestniť 8-9 staníc na 4 parkoviskách:
1. Mamateyova ulica (parkovisko H3-10 parc. č. 672) 4-6 p.m.
2. Romanova ulica (parkovisko H1-26 parc. č. 1266) 4 p.m.
3. Petržalská tržnica (parkovisko L1-2 parc. č. 1740/18) 4 p.m.
4. Prokofievova (parkovisko D1-2 parc. č. 3317) 4 p.m.
Budú verejne dostupné spôsobom, kto prvý príde, ten nabíja? Ako sa bude regulovať státie v priestore nabíjacej stanice?
Stanice sú navrhované ako verejne prístupné. „Dosah“ nabíjačky je obmedzený, nabíjať je možné iba na konkrétnom parkovacom mieste, a teda pochopiteľne, kto naň príde, ten nabíja. „Parkovanie“ vozidla je regulované cenou, aby vozidlo nestálo neúmerne dlho na parkovacom mieste. Po nabití je užívateľ upozornený SMS notifikáciou a je mu účtovaná zvýšená tarifa, ktorá zohľadňuje toto „blokovanie“ parkovacieho miesta.
Celá sieť má byť vybudovaná do roku 2020. Je tento termín reálny?
Teoreticky áno. Závisí od dohody medzi ZSE a MČ Bratislava-Petržalka. Navrhnuté lokality sú umiestnené blízko bodov elektrických prípojok, ktoré si nevyžadujú žiadne náročné stavebné úpravy.
Do redakcie sme dostali žiadosť čitateľa, ktorého zaujíma, aké ma Petržalka plány týkajúce sa elektromobility v mestskej časti, okrem spomínaných nabíjacích staníc.
Na pracovných rokovaniach so ZSE a Hlavným mesto SR Bratislava bolo prezentované, že ucelenú koncepciu rozvoja elektromobility pripravuje Hlavné mesto SR Bratislava. Mestská časť Bratislava-Petržalka nemá spracovaný žiadny koncept rozvoja elektromobility. Samozrejme, vítame iniciatívu hlavného mesta zapojiť sa do rozhodovacích procesov budovania siete nabíjacích staníc pre elektromobily na svojom území a do riešenia otázky udržateľnej mobility.
Nezvažuje Petržalka zvýhodňovať elektrické autá pri parkovaní na verejných priestranstvách?
Plochy parkoviska sú verejne prístupné a majú aj naďalej slúžiť čo najširšej skupine užívateľov. V rámci mestskej parkovacej politiky vo VZN hlavného mesta SR Bratislava č. 8/2019 o dočasnom parkovaní motorových vozidiel je v §4 ods. 6 definovaná úľava pre elektrické vozidlá, VZN parkovacieho systému v Petržalke elektrické vozidlá nezohľadňuje.
(in)