PREMENY BRATISLAVY: Vlak pri Zimnom štadióne a žiadna Kuchajda
Zdroj: Archív TASR/Štefan Petráš
Pohľad na športovú štvrť Bratislavy, v popredí železničná trať. Foto je z roku 1958.
„Vlak pri zimáku a žiadna Kuchajda“. Tak okomentoval fotograf Ľubomír Deák z OZ Bratislava a jej Premeny náš historický záber z roku 1958. Lokalita v bratislavskom Novom Meste, ktorú vidíte z vtáčej perspektívy, prešla za tých takmer 70 rokov obrovskou premenou. Porovnajte si foto vtedy a teraz.
Dobová fotografia z 23. januára 1958 ponúka pohľad na športovú štvrť nášho mesta – hokejový, futbalový a cyklistický štadión aj kúpalisko Tehelné pole. Vynovený Zimný štadión uprostred záberu bol v tom roku dejiskom Majstrovstiev Európy v krasokorčuľovaní, kedy náš reprezentant, 22-ročný Karol Divín, získal prvé európske zlato. Kúsok od štadióna viedla vtedy popri Trnavskej ceste trať Zadunajskej železnice smerujúcej do Komárna.
„Snímka ukazuje neuveriteľnú premenu tejto mestskej časti Bratislavy,“ konštatuje Ľubomír Deák. „V čase jej vyhotovenia v roku 1958 bolo toto priestranstvo úplnou perifériou mesta, futbalový štadión Slovana bola posledná stavba. Plocha za ním je Kuchajda, kedysi nazývaná jazero Pasienky, ktoré slúžilo ako prírodné kúpalisko od roku 1961, vľavo zas vidieť sídlisko Nová doba,“ upresňuje fotograf. Porovnajte si pohľady na rovnakú lokalitu, ktoré delia desiatky rokov.
Zdroj:
Archív TASR/Štefan Petráš
Pohľad na športovú štvrť Bratislavy, v popredí železničná trať. Foto je z roku 1958.
Zdroj:
Ľubomír Deák/OZ Bratislava a jej Premeny
Premena lokality v priebehu takmer 70 rokov je obrovská. Foto je z roku 2025.
Okrem kúpania dnes Kuchajda vďaka upravenému okoliu ponúka veľa možností na aktívny oddych, môžete si tu zacvičiť, zabehať, zahrať futbal, plážový volejbal či tenis... Pripomeňme tiež, že obytný súbor Nová doba, postavený podľa návrhu architektov Fridricha Weinwurma a Ignáca Vécseia v 30. rokoch, eviduje Register modernej architektúry ako významnú pamiatku. Kvalita bývania v tamojších bytoch je aj v súčasnosti, po dlhých desaťročiach, vysoko hodnotená.
Zdroj:
Archív TASR/M. Slosiariková
Jazero Pasienky bolo od začiatku hojne navštevované. Foto je z roku 1961.
Cyklistický štadión však už dávno nahradil športový park Jama, rovnako neexistujú ani trate na Trnavskej ceste či na Karadžičovej alebo Krížnej ulici, po ktorých kedysi jazdili osobné i nákladné vlaky. Túto pre mnohých zabudnutú a pre iných nepoznanú históriu Bratislavy pripomína výstava Vlak v meste, ktorú si môžete pozrieť v Múzeu dopravy pri Hlavnej stanici. Zastavte sa tam, budete naozaj prekvapení.
Vlak v meste
Výstava Vlak v meste, ktorú pripravili nadšenci Ľubomír Deák, Martin Entner, Michal Jajcaj, pripomína dve výročia, ktoré sa viažu k zaniknutým železničným tratiam na území hlavného mesta – 185. výročie začatia prevádzky prvej konskej železnice v Uhorsku medzi Bratislavou a Svätým Jurom (4. októbra 1840) a 40. výročie zastavenia osobnej železničnej dopravy do stanice Bratislava-Filiálka a zastávky Bratislava-Slovany (júl 1985).
Vďaka porovnaniu dobových a súčasných fotografií spoznáte historickú podobu tejto industriálnej časti mesta a jej následnú rozsiahlu premenu v uplynulých desaťročiach.
(ac)
PREMENY BRATISLAVY Jedna z prvých bytoviek na sídlisku Miletičova: Uhádnete, kde sa nachádza?
Dobový záber v úvode článku je z 22. júna1958, keď k nám prišla delegácia Výboru pre bývanie Európskej hospodárskej komisie OSN, aby si pozrela výstavbu Bratislavy. Zastavili sa aj pri tejto bytovke na novom sídlisku na Miletičovej ulici. Spoznávate ju, viete, ktorá to je? V článku nižšie sa pozrite, akou premenu prešla.