Ľudia z Vajnorskej: Na chodník sa spolu s cyklistami a kolobežkármi nezmestíme, hrozia kolízie

3.10.2021

Zdroj: ac

Páčil sa vám článok?

Oprava úseku Vajnorskej ulice v bratislavskom Novom Meste, ktorá zahŕňa cestu i chodníky, trvá už niekoľko týždňov, takže najmä obyvatelia lokality sa museli vyzbrojiť trpezlivosťou a tiež predvídavosťou. Na úzkom priestore chodníka sa totiž chodci tlačia spolu s kolobežkármi a cyklistami. Cyklotrasu vyznačia na ceste až po dokončení opráv.

Obavy z tohto „mixu“ má aj naša čitateľka, ktorá býva pri zastávke električiek Nová Doba. A nie je sama, viacerí obyvatelia nesúhlasia s tým, aby cyklisti či kolobežkári využívali na prejazd chodník. „Prechádzajú tadiaľto veľmi často a mnohí z nich jazdia bezhlavo, aj keď vidia na chodníku starších ľudí, invalidov či rodičov s deťmi,“ hnevá sa dôchodkyňa. Svoje meno nechce zverejniť, vraj by riskovala zbytočné problémy.

Pripomína, že šírka asfaltového chodníka nameraná od obruby stromu je len asi 1,30 cm, takže ľahko môže dôjsť ku kolízii. Vyznačenie cyklopruhu na vozovke však príde na rad až po dokončení opráv, čo chvíľu potrvá - podľa vyjadrenia magistrátu by mali byť práce hotové do konca októbra. „Keby po chodníku prešiel cyklista len raz za čas, to by sa ešte dalo... Ale jazdia tu naozaj veľmi často, a kolobežkári takisto,“ prízvukuje Bratislavčanka a ako sme sa presvedčili, nepreháňa. Navyše, z priestoru na chodníku uberajú aj ignorantskí vodiči, ktorí tam odstavia auto.

Zdroj: ac

​Nové obrubníky sú vyššie, aby zabránili parkovaniu na chodníku. Ako vidieť, niektorých vodičov neodradia.

Zdroj: ac

​Našej čitateľke sa nepozdávajú ani nové obruby okolo stromov, zaberajú totiž viac miesta ako predtým. Kritizuje tiež novú dlažbu medzi stromami, ktorá má nerovnomerný povrch. „Sama som videla, ako do kociek dvaja ľudia zakopli, našťastie to vybalansovali,“ tvrdí. Hovorkyňa mesta Katarína Rajčanová však vysvetľuje, že toto riešenie má opodstatnenie: „Pás zo štiepaných dlažobných kociek medzi stromovými jamami slúži najmä na zlepšenie podmienok pre vzrastlé stromy na ulici. Ide o naozaj dôležité a veľké stromoradie. Uložený je 'nasucho', teda môže cez neho pretiecť voda ku koreňom stromov. Pod týmto povrchom majú korene väčšiu voľnosť, na rozdiel od predchádzajúceho betónového podkladu a asfaltového vrchu chodníka. Takýmto vzrastlým stromom sme potrebovali zlepšiť podmienky na ďalší rast a rozšíriť priestor, kam sa môžu korene zdravo rozširovať, a okrem iného nedeformovať vedľajší asfaltový povrch.“

Zdroj: ac

Stromy na chodníku získali viac priestoru, majú lepšie podmienky na ďalší rast.

Riešenie s dlažbou je podľa Rajčanovej ekonomickejšie, kocky sa dajú recyklovať „donekonečna“ a použiť následne aj v iných lokalitách, pri iných stavebných detailoch. Ako ďalej dodáva, spomínané pásy si mohli dovoliť navrhnúť práve vďaka tomu, že chodník je dostatočne široký. Na celom rekonštruovanom úseku je jeho voľná šírka všade nad 2 m, kým predpísaná norma je minimálne 1,75 m. Ide však o fyzickú šírku chodníka, čo je vzdialenosť jeho vonkajších okrajov, nie o šírku, ktorú majú chodci k dispozícii na súvislý prechod bez prekážok. Inak to však nešlo.

„Pri opravách chodníkov je potrebné rešpektovať jestvujúci stav, kde sa nie vždy dajú normové rozmery dosiahnuť,“ pripomína hovorkyňa mesta. „Stromy sú podľa veku pomerne vzrastlé a vyžadujú si väčšie stromové jamy. Okrem toho, stromové jamy sú lokálnymi prekážkami, medzi nimi je dostatočná šírka chodníka, kde je možné vzájomné obídenie ľudí, ktorí chodník používajú. Do zrealizovaných konštrukcií sa už zasahovať nebude,“ uzatvára.

Zdroj: ac

​Chodcom uberala z priestoru aj nepovolená terasa. Mesto vyzvalo majiteľa prevádzky, aby ju odstránilo. 

Oprava Vajnorskej

S opravou chodníkov a vozovky na Vajnorskej ulici začalo hlavné mesto v júli, a to v úseku od Bajkalskej ulice po Ulicu odbojárov. Po dokončení prác je v pláne vyznačiť na vozovke cyklopruh, parkovacie miesta, miesto pre zásobovanie, aj miesta pre zdravotne znevýhodnených ľudí. „Avšak to už je v kompetencii MČ Nové Mesto,“ dodáva hovorkyňa magistrátu Katarína Rajčanová.  

(ac)

Zopár vyskúšaných trikov: Ako parkovať v Bratislave čo najdlhšie zadarmo?

Po zavedení parkovacej politiky bude parkovanie zdarma v Bratislave čoraz obtiažnejšie. Platiť nebudete už iba v centre mesta, ale takmer všade, kde budete potrebovať zopár hodín. Ako alternatíva, ktorú mnohí ľudia využívajú už dnes, sa zatiaľ ukazuje parkovanie v nákupných centrách. V každom to však funguje inak a ak v tom viete chodiť, dokážete tu parkovať zdarma dlhé hodiny. Zmapovali sme, ako to funguje.

Páčil sa vám článok?