Výstava: Marek Ormandík predstaví v Danubiane diela s tematikou utečencov

14.1.2019
0

Zdroj: Archív autora

Páčil sa vám článok?

Výtvarník Marek Ormandík predstaví na výstave s názvom Múr Marekov v bratislavskej Danubiana Meulensteen Art Museum viac ako 100 nových diel. Umelec sa inšpiroval utečeneckou krízou.

Ľudia s rozpaženými rukami na lodiach, prosiaci o pomoc, radostne ukazujúci víťazstvo alebo vzdávajúci sa. Ukrižovaní Ježišovia alebo teroristi v záchranných kolesách? Viac ako 100 nových diel, ktorých dominantnou témou je utečenecká kríza, predstaví výtvarník Marek Ormandík na výstave s názvom Múr Marekov v bratislavskej Danubiana Meulensteen Art Museum. Väčšinu z obrazov, kresieb a sôch vytvoril v minulom roku a verejnosť ich uzrie po prvýkrát. Sprístupnená bude od 20. januára do 10. marca 2019. Kurátorom je autorov syn, multimediálny umelec Mišo Ormos.

Zdroj:

​„Stále je pre mňa neuveriteľné, že v našej spoločnosti, kde sa hlásime ku kresťanským hodnotám, sa staviame k utečencom tak, že im nevieme a nechceme pomáhať. Čím to je? Prostredníctvom maľovania rozmýšľam o veciach, ktoré ma trápia. Väčšinou sú to všeobecné ľudské témy o láske, zrade, smrti. Ale teraz, hoci je to výnimočné, sa moja tvorba prekryla s aktuálnou situáciou,“ vysvetľuje Marek Ormandík. „V cykle Night cruise – Nočná plavba zápasím so svojimi predsudkami. Prostredníctvom týchto malieb netvrdím, že všetci ľudia plaviaci sa na nafukovacích člnoch sú dobrí. Len ukazujem, že topiaci sa zloduch sa od topiaceho sa dobráka ťažko rozoznáva. A tiež, že pomôcť je dôležité,“ dodáva.

„Zaujatím vlastného postoja v tejto spoločensko-kultúrno-politicko-nábožensko-hospodársko-propagandistickej polemike sa Marek Ormandík venuje vo svojich expresívnych obrazoch veľmi otvorene. Z relatívne bezpečnej vzdialenosti občana štátu, ktorý nie je cieľovou destináciou utečencov, ale paradoxne sa napriek tomu hlasno vyjadruje proti ich prijímaniu, formuluje maliar dve ikonografické témy. Pri prvom cykle ide o naratív zvedavosti, v ktorom sú kódované privátne príčiny a subjektívne obsahy do scén ľudí plaviacich sa na provizórnych lodiach. Druhú skupinu obrazov tvoria série schizofrenických portrétov medzi kresťanskou láskou k blížnemu a paranoidnou mizantropiou,“ komentuje jeho nový cyklus kunsthistorik Miroslav Haľák s tým, že toto obsahovo aktuálne dielo je znepokojivou správou o stave hodnotovej krízy našej spoločnosti.

Na diváka vizuálne útočia z plátna grimasy, kŕčovité gestá, súkromné drámy, ale aj postavy Krista a Márie. „A kto by mal byť medzi všetkými tými neznámymi postavami Kristom, a kto je medzi nimi teroristom?“ pýta sa na posolstvo obrazov Miroslav Haľák.
Ormandíkova tvorba je charakteristická biblickými alebo mytologickými príbehmi, spracovanými z rôznych uhľov pohľadu. Už v predošlých cykloch ako Svätí za dedinou, Očistec či Madony, Marek Ormandík svojim nezameniteľným rukopisom skúmal, búral a premieňal klasické motívy. Inak tomu nie je ani pri novších dielach z cyklu Stôl, inšpirovanom ikonickou Poslednou večerou, ktoré tiež vystaví. Predstaví aj najnovší cyklus HitLenin, ktorý odkazuje na zblíženie sa dvoch extrémov.

Zdroj:

​(bal)

ROZHOVOR – Kurátorka bratislavského múzea Zuzana Falathová: Slováci by sa mali Maďarom ospravedlniť!

Mladá kurátorka Zuzana Falathová pracuje už dva roky v Múzeu mesta Bratislavy a pred niekoľkými dňami poskytla rozhovor denníku Magyar Hírlap, v ktorom šokovala svojou otvorenosťou pri hodnotení maďarsko-slovenských vzťahov. Niektoré pasáže následne zverejnil známy slovenský spravodajský portál, čo vyvolalo dosť veľký rozruch aj v Múzeu mesta Bratislavy, kde už dva roky pôsobí. Dokonca jej hrozí, že pre svoje názory príde o prácu!

Páčil sa vám článok?

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb a zobrazovať relevantnú reklamu. Zobraziť viac informácií. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači.