Verejný priestor bez áut a moderné energetické riešenia: Ako Istropolis zmení pravidlá hry?
Zdroj: Immocap, a.s.
Obraz Trnavského mýta ako tranzitnej križovatky a prestupnej stanice sa má skončiť a Bratislava získa novú identitu moderného mestského centra a cieľovej destinácie. V projekte Istropolis nepôjde len o zmenu vzhľadu a architektúry, ale aj o predefinovanie toho, ako sa v meste bude bývať, pracovať a tráviť voľný čas.
Môže sa však z rušného tranzitného uzla jedného dňa stať priestor, kam si ľudia radi prídu oddýchnuť, stretnúť sa či kultúrne sa vyžiť? Určite, veď dobré príklady už existujú. Kľúčom je premyslené usporiadanie verejných priestorov a inovatívne energetické a zelené riešenia, ktoré prinesú nové možnosti a vyššiu kvalitu života pre všetkých.
Mesto, kde dominujú ľudia, nie autá
Jedným z najväčších zásahov do súčasnej infraštruktúry – popri samotnom Istropolise - bude premena Škultétyho ulice. Plánuje sa tu zriadenie priestranného zeleného pásu s vyvýšenou vozovkou, ktorý nielenže spomalí dopravu, ale aj vytvorí bezpečnejšie prepojenie medzi existujúcimi časťami mestskej štvrte a novým Istropolisom. Ulica sa má stať priateľskejšou pre peších a cyklistov, pričom zachová základnú funkčnosť pre verejnú dopravu.
Súčasťou zmien budú aj nové oddelené cyklotrasy a rozšírené chodníky, čím sa podstatne zvýši bezpečnosť a komfort pohybu obyvateľov. Tieto kroky majú v konečnom dôsledku premeniť doterajšie rušné dopravné uzly na miesta, kde sa ľudia nebudú len presúvať, ale budú chcieť zotrvať, stretávať sa a tráviť svoj čas.
Súčasná podoba Trnavského mýta sa nesie v znamení automobilovej dopravy. Počas dňa sa ním presúva množstvo áut a hromadná doprava musí často ustupovať dopravným zápcham. Istropolis však predkladá víziu, kde sú na prvom mieste chodci, cyklisti a verejná doprava. Plánované úpravy zahŕňajú kilometer nových, segregovaných cyklotrás, rozšírené pešie zóny a verejné priestranstvá, ktoré ponúknu alternatívu k večnému hluku a preťaženiu dopravy.
Prepojenie budov ako cesta k energetickej nezávislosti
Jednou z najambicióznejších častí projektu je energetický koncept, ktorý prepojí všetky budovy v zóne. Pre ilustráciu, zjednodušene ide o model, kde jednotlivé budovy zdieľajú energiu: nadbytočné teplo z kancelárií sa bude využívať na ohrev vody pre byty, fotovoltické panely na strechách zabezpečia dostatok energie pre tepelné čerpadlá. Tieto riešenia nie sú len environmentálnym bonusom, ale aj prísľubom nižších nákladov a lepšieho komfortu pre obyvateľov aj zamestnancov.
„Veľa developerov sa stále spolieha na tradičné energetické modely, no my chceme ukázať, že správne využitie špičkových technológií spolu s premysleným energetickým manažmentom a našim know-how môžu v mestskom prostredí priniesť mnoho benefitov. Toto nie je len o technologických vychytávkach – je to o tom, ako vytvoriť miesto, kde bude život udržateľnejší a jednoduchší. Tento náš prístup považujeme za natoľko unikátny, že sme dali vlastný názov Immocap co.re,“ vysvetľuje Martin Šramko z Immocapu.
Tieto riešenia prinášajú otázky, ktoré siahajú za hranice tohto konkrétneho projektu. Môže byť Istropolis vzorom pre iné mestské štvrte v Bratislave a neskôr aj inde na Slovensku? A bude tento koncept dostatočne flexibilný, aby zvládol meniace sa požiadavky na energetickú spotrebu a udržateľnosť v budúcnosti?
Cieľom je, aby tu vznikla mestská štvrť, ktorá nevyužíva len najnovšie technológie, ale najmä inšpiruje v tom, ako urobiť život v meste lepším. Verejný priestor, kde je doprava podriadená ľuďom, kombinovaný s modernými energetickými riešeniami, môže ukázať, že Bratislava je schopná zmeniť svoje staré zvyklosti a nastúpiť na cestu skutočne udržateľného urbanizmu.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
PR - sponzorovaný obsah