Medzi najlepšími učiteľmi kandidujúcimi na ocenenie má Bratislava troch zástupcov

10.2.2025
0

Zdroj: TASR - Roman Hanc

Páčil sa vám článok?

Ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska 2024, ktoré organizuje CEEV Živica, pozná finalistov. Odborná porota vybrala z rekordného počtu prihlášok tridsať najlepších, ktorí zabojujú o účasť v top 10 aj celkové víťazstvo. Palce budeme držať trom pedagógom z Bratislavy.

Global Teacher Prize je medzinárodné ocenenie, ktoré spája komunitu inšpiratívnych pedagógov z celého sveta. Na Slovensku je jeho licencovanou súčasťou ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska, ktoré sa koná pod záštitou ministra školstva Tomáša Druckera, ako aj Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Tento ročník sa teší zatiaľ najväčšiemu ohlasu, keď prišlo až 179 platných prihlášok. Pri výbere tridsiatky nominovaných sa prihliadalo najmä na kvality, ktoré pomáhajú modernizovať slovenské školstvo v súlade s novou reformou nášho vzdelávacieho systému.

„Hľadáme pedagogičky a pedagógov, ktorí sa neboja moderných technológií a prístupov k výučbe, učia prakticky, povzbudzujú namiesto trestania, zároveň však nezabúdajú na jedinečnosť a potenciál každého žiaka, rozvíjajú ich aj po ľudskej stránke a vedú žiakov k tomu, ako byť súčasťou širšej komunity aj prostredníctvom rozvoja komunikačných zručností, dobrovoľníckej práce a skupinových aktivít,“ vysvetlila manažérka Komenského inštitútu mimovládnej organizácie Živica a členka poroty Zuzana Labašová. K takýmto skvelým učiteľom patria aj traja Bratislavčania.

ZŠ a MŠ J. A. Komenského na Hubeného ulici v Rači zastupuje Andrea Dudášová, ktorá učí slovenský jazyk a dejepis na druhom stupni. Jej prioritou je vytvárať pre žiakov bezpečné prostredie, podporovať ich v rozvoji jemných zručností a ukazovať im, že vzdelávanie môže byť zábavné, interaktívne a plné praktického využitia. Jedným z hlavných cieľov pedagogičky je podporovať spoluprácu, naučiť deti oceniť seba i druhých a ukazovať im, že aj chyby sú cennou súčasťou učenia. Andrea Dudášová odmieta stereotypný spôsob vzdelávania a hľadá nové cesty, ako deti zapojiť do učenia. Využíva aplikácie, únikové miestnosti, šifrovačky, skenovanie QR kódov aj virtuálnu realitu. V rámci školy tiež organizuje workshopy, na ktorých s týmito modernými pomôckami zoznamuje aj kolegov. Je dôkazom, že vzdelávanie nemusí byť len o bifľovaní dát, ale môže formovať deti na sebavedomé, hodnotovo založené a pripravené osobnosti do života. „Verím, že som im pomohla v tom, aby sa nebáli pomenovať, v čom sú dobrí, a aby vedeli oceniť aj iných,“ uzatvára.

Zdroj: Archív

​Andrea Dudášová.

Do tridsiatky najlepších učiteľov sa tento rok prebojovala aj Barbora Jergová z Obchodnej akadémie Dudova v Petržalke, kde svojím inovatívnym prístupom mení spôsob, akým mladí ľudia vnímajú podnikanie a manažment. Špecializuje sa na predmety zamerané na rozvoj podnikateľských a manažérskych zručností, pričom jej cieľom je pripraviť žiakov na výzvy moderného sveta. Aktívne ich zapája do projektov, kde si zakladajú vlastné firmy, simulujú podnikateľské prostredie a učia sa základom podnikania, od marketingu cez financie až po prezentáciu výsledkov. To mladým ľuďom poskytuje praktické skúsenosti, no aj priestor na rozvoj mäkkých zručností, ako sú kritické myslenie, tímová spolupráca či schopnosť efektívne komunikovať. Významnou súčasťou Jergovej prístupu je aj spolupráca s externými mentormi z radov podnikateľov, manažérov a odborníkov, ktorí prinášajú do výučby reálne pohľady a cenné rady. Žiaci sa tiež zúčastňujú regionálnych aj národných súťaží, kde vynikajú svojimi inovatívnymi nápadmi a profesionalitou.

Zdroj: Archív

​Barbora Jergová.

Tretím nominovaným Bratislavčanom je Ľubomír Švorca zo Skyro - strednej školy informačných technológií na Biskupickej ulici v Podunajských Biskupiciach. Je to pedagóg s výnimočnou misiou - stavať mosty a spájať ľudí zdanlivo opačných názorov či postojov. Snaží sa vytvárať priestor na diskusiu, kde si konzervatívni a liberálni študenti môžu navzájom porozumieť a prekonať predsudky. Namiesto jednostranného výkladu vedie Švorca mladých ľudí k tomu, aby sami hľadali odpovede, rozoznávali dezinformácie a argumentačné pasce. „Prepojil som osnovy etickej a náboženskej výchovy a vytvoril predmet hodnoty,“ vysvetľuje. Ako učiteľ taliančiny sa tiež snaží odovzdať študentom vášeň pre taliansku kultúru cez hudbu, filmy aj jedlo. Spolupracuje s Talianskym kultúrnym inštitútom, ambasádou a univerzitami, organizuje jazykové pobyty a kultúrne výmenné programy a jeho angažovanosť dokonca presahuje školské prostredie. Švorca komunikuje s miestnymi komunitami, píše granty, vystupuje v médiách a rozbieha spolupráce s technologickými partnermi.

Zdroj: Archív

​Ľubomír Švorca.

Všetkým trom pedagógom držíme palce!

(ak)

Páčil sa vám článok?