Tip na výlet: Navštívte romantický kaštieľ a tajomný Dračí hrádok

21.5.2022
Dračí Hrádok

Páčil sa vám článok?

Pešia trasa začína v Stupave a vedie cez Pajštún, Kozlisko, Dračí hrádok, Svätý vrch a končí opäť v Stupave. Dĺžka je cca 18 kilometrov a prevýšenie 600 metrov. Prejdete ju asi za 5 hodín aj s malými prestávkami na Pajštúne a Dračom hrádku. Tip na výlet publikovala Bratislavská župa na svojom webe.

Do Stupavy sa pohodlne doveziete z Bratislavy. Z námestia v Stupave začnete výlet po modrej turistickej značke, po 2,1 km, za hlavnou cestou budete pokračovať po žltej turistickej značke, smerom na Pajštún.
Na hrad Pajštún pôjdete okolo múru Stupavského kaštieľa, neskôr po promenáde parku, prekrižujete hlavnú cestu a začnete stúpať chodníkom až na hrad Pajštún. Pred hradom nájdete náučné tabule, a priamo na hornom nádvorí si môžete spraviť prestávku na občerstvenie, či prezrieť zákutia hradu s prekrásnymi výhľadmi na Malé Karpaty, či Záhorie. Pri veľmi dobrej viditeľnosti sú odtiaľto vidieť aj Alpy, najmä kopec Schneeberg.

Od brány hradu Pajštún budete pokračovať ďalej po žltej turistickej značke najprv jemne stúpate na kopec Kozlisko do výšky 537 m.n.m., a odtiaľ stále po žltej značke začnete klesať príjemným terénom až k odbočke k zrúcanine Dračieho hrádku. K zrúcanine je to odtiaľto cca 200 m, stoji za to si ju pozrieť. Viac info o Dračom hrádku nájdete tu. Od Dračieho hrádku sa vrátite späť na križovatku a pokračujete klesajúc do údolia. Kúsok pod Dračím hrádkom je pozostatok ťažby mangánových rúd aj s informačnou tabuľou Geoparku.

​Stupavský kaštieľ

Geopark pod Dračím hrádkom

​Hrad Pajštún

Po chvíli prídete na asfaltovú cestu v údolí Stupavského potoka, kde zabočíme doľava a cca po 400 m prídeme k turistickému smerovníku Pod Dračím hrádkom. Od smerovníka ďalej pokračujete krížom cez potok a po modrej turistickej značke začnete stúpať na Svätý vrch. Z jedného výbežku v hornej časti stúpania je pekný výhľad na hrad Pajštún a kopec Kozlisko, kadiaľ ste prechádzali na tomto výlete. Asi po 650 m od vyhliadky prídete k turistickému smerovníku na hlavnom hrebeni Svätého vrchu. Tu odbočíte vpravo a mierne zvlneným terénom, ale už zväčša s klesajúcim profilom sa dostanete až na okraj Stupavy.

​Dračí Hrádok

Po ceste môžete vidieť zmodernizovaný prístrešok Biely kríž nad obcou Marianka, či kúsok neskôr pri križovatke turistických trás s názvom Klčovanice aj celkom pekne obnovenú božiu muku. Cesta tadiaľto vedie v peknom bukovom lese a stále jemne klesá až do Stupavy. Na začiatku obce Stupava pokračujete najprv kúsok popri strelnici po miestnej komunikácii, neskôr odbočíte doprava a nenápadným chodníkom sa dostanete do blízkosti stupavského kaštieľa, a odtiaľ je to už kúsok do centra Stupavy, tam, kde ste dnešný výlet začali. Zo Stupavy sa môžete vrátiť späť do Bratislavy.