Dobropis a ťarchopis – aký je medzi nimi rozdiel?

20.2.2020

Zdroj: SuperFaktura.sk

Páčil sa vám článok?

(pr) Každý podnikateľ, či už ide o právnickú alebo fyzickú osobu, musí pri dodaní tovaru, služby (alebo pri prijatí platby pred dodaním) vystaviť daňový doklad. Jedným z typov daňového dokladu je faktúra. Podrobnosti, náležitosti ohľadom faktúry nájdeme v § 71 až 74 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len skratka „DPH“).

Kedy podnikateľ vystavuje dobropis a kedy ťarchopis a čo to vlastne je?

Jednoducho povedané – dobropis a takisto ťarchopis je oprava vystavenej faktúry, tzv. oprava základu dane (§ 25).
Základ dane = fakturovaná cena sa vypočítava z dvoch veličín:

  • množstva tovaru alebo služby
  • jednotkovej ceny

Ak sa teda po vystavení faktúry časom zmení jedna z týchto hodnôt alebo sa zistí, že bola chybne uvedená, je potrebné vystaviť dobropis alebo ťarchopis a to v závislosti od toho, či množstvo / cena klesá alebo stúpa.

 

Zdroj: SuperFaktura.sk

Dobropis = znižovanie pôvodného základu dane (uvádza sa mínusovým znamienkom)

Ťarchopis = zvyšovanie pôvodného základu dane (uvádza sa plusovým znamienkom)

Situácie z praxe

V praxi teda ide o situácie ako:

  • úplné alebo čiastočné zrušenie dodávky tovaru alebo služby
  • úplné alebo čiastočné vrátenie tovaru (uznanie reklamácie)
  • dodatočné zníženie, alebo zvýšenie ceny (teda dodatočná zľava, alebo chybne uvedená pôvodná cena)

Samozrejme oba dokumenty (dobropis aj ťarchopis) musia vždy obsahovať aj číslo pôvodnej faktúry a zároveň sa v nich uvádza len rozdiel základu dane. Keďže sa dobropisy a ťarchopisy vzťahujú k pôvodnej faktúre, evidujú sa preto aj v rovnakej knihe pohľadávok / knihe záväzkov.

Ak teda my vystavujeme faktúru – evidujeme ju v knihe pohľadávok,

  • dobropis (-) a ťarchopis (+) tiež evidujeme v knihe pohľadávok.

Ak faktúru prijímame na úhradu – evidujeme ju v knihe záväzkov,

  • prijatý dobropis (-) a prijatý ťarchopis (+) tiež zaevidujeme do knihy záväzkov.

Dobropis a ťarchopis sa evidujú vždy v tom zdaňovacom období, v ktorom vznikli, aj keď pôvodná faktúra bola evidovaná v inom zdaňovacom období. Uvedené sa týka nielen DPH, ale aj dane z príjmov.

 

Ak je podnikateľ platca DPH vykazuje ich v daňovom priznaní a kontrolnom výkaze nasledovne:

Vystavený dobropis / ťarchopis

  • riadok 26, 27 v Daňovom priznaní
  • časť C1 v Kontrolnom výkaze

Prijatý dobropis / ťarchopis

  • riadok 28 v Daňovom priznaní
  • časť C2 v Kontrolnom výkaze

 

Jednoduchý príklad na dobropis

Vystavili sme v knihe pohľadávok odberateľovi faktúru na 5 ks tovaru – jednotková cena je 50 € + DPH 20 % = 60 €. Celková cena faktúry je 300 € /250 € + DPH 50 €/. 1 ks tovaru odberateľ o mesiac neskôr vrátil a bola uznaná reklamácia. Vystavíme teda dobropis (v knihe pohľadávok), v ktorom bude uvedené pôvodné číslo faktúry a údaje: - 50 € (- 1 ks) - 10 € (DPH 20 %) = - 60 € 

Uvedenú sumu poukážeme odberateľovi späť na účet. Údaje z dobropisu budú uvedené v zdaňovacom období, v ktorom dobropis vznikol a údaje uvedieme do riadku 26, 27 Daňového priznania a do časti C1 v Kontrolnom výkaze.

 

Jednoduchý príklad na ťarchopis

Vystavili sme v knihe pohľadávok odberateľovi faktúru na 5 ks tovaru – jednotková cena je 40 € + DPH 20 % = 48 €. Celková cena faktúry je 240 € /200 € + DPH 40 €/. Časom sme však zistili, že tovar, ktorý sme odberateľovi dodadli mal byť fakturovaný v jednotkovej cene 50 € bez DPH. Vystavíme preto ťarchopis (v knihe pohľadávok), v ktorom bude uvedené pôvodné číslo faktúry:

5 ks/ jednotková cena 10 € + 2 € (DPH 20 %) / CELKOM = 50 € + DPH 10 € = 60 €

Uvedenú sumu odberateľ doplatí. Údaje z ťarchopisu budú uvedené v zdaňovacom oddobí, v ktorom ťarchopis vznikol a údaje  uvedieme do riadku 26, 27 Daňového priznania a do časti C1 v Kontrolnom výkaze.                                                                                   

 

Článok vznikol s podporou SuperFaktura.sk – online ekonomickou aplikáciou pre malých a stredných podnikateľov, prostredníctvom ktorej dokážu z ktoréhokoľvek miesta na svete vystavovať faktúry, dobropisy, dodacie listy, cenové ponuky, objednávky, viesť knihu jázd, ale aj sledovať svoje náklady, úhrady a rôzne manažérske prehľady.

Autor článku: Bc. Katarína Danajovičová

Páčil sa vám článok?