FOTO a VIDEO Psy, ktoré pomáhajú deťom: V čom spočíva cannis terapia?

20.6.2019
0
Terapeutický pes oskovský strážny pes

Zdroj: nc

Páčil sa vám článok?

Výborné výsledky dosahujú pri práci s deťmi s Aspergerovým syndrómom, problémoch s učením či pri poruchách autistického spektra. Prečítajte si príbehy, ako dokáže pomôcť nielen deťom skutočný terapeutický psík. V závere článku na vás čaká súťaž.

Princíp cannis terapie spočíva v tom, že pes pomáha hlavne deťom, ale aj dospelým prekonať rôzne problémy. Napríklad s čítaním. "Spolupracovali sme so škôlkou zameranou na deti s autistickými syndrómami, robili sme na dlhodobom projekte, ktorého súčasťou bolo aj čítanie psíkom. V rámci tohto projektu ich pani riaditeľka zaznamenávala jednotlivé výsledky," uvádza nás do problému Juraj Ferko z výcvikovej školy Doggie. S diagnostickou skupinou pracovali na upokojení skupiny  detí v rámci sociálneho hľadiska, nakoľko mali medzi sebou závažné rozbroje. Tvrdí, že to čítanie bolo postavené do takej zvláštnej roviny, že predstavovalo povinnú prácu na to, aby potom tie deti mohli robiť niečo so psom, hrať sa s ním."Nebolo to prvoplánovo motivačné, je to vyslovene naopak od iných prípadov. Pracovali sme napríklad s dvoma chlapcami, ktorí mali vážny sluchový problém a čítanie im nebolo prirodzené. Oni sa naučili tým psom čítať do takej miery, že z logopedického hľadiska sme zaznamenali významné posuny za krátke obdobie," objasňuje Juraj Ferko. Tvrdí, že je dôležité nájsť formu, aby tomu dali systémový charakter.

Nevyhnutná súčasť terapeutických procesov práve v skupinových terapiách bolo práve čítanie tým psom, pričom tie psy reagujú na čítanie, psík to toho vstupuje a každý je inak vytrénovaný, má iné prvky.  Existujú prípady detí, že sa dieťa bojí rozprávať kvôli rečovej chybe, pretože sa mu napríklad v škole za to smiali. "Robili sme terapiu s 9-ročnou autistkou, ktorá vedela rozprávať, všetci vedeli, že vie rozprávať, ale nebola ochotná rozprávať svojim rodičom ani okoliu svoje priania ani túžby a v rámci procesu terapie so psom, sme zistili, že začala rozprávať. Psovi sme zavesili klopací mikrofón na obojok a zrazu sa rodičia prvýkrát po 9-tich rokoch dozvedeli, čo ich dieťa naozaj chce,aké má potreby. Tomu psovi vyrozprávala všetko. Bez toho zvieraťa by sa do tohto stavu nikdy s ňou nedostali," rozpráva ďalej Juraj. ​Terapeutický psík rieši dotyky dieťaťa, dieťa sa môže k nemu pritúliť. Počas teraputickému procesu sa venujú terapiám so psom primárne s deťmi, ale s výbornými výsledkami pracovali aj so skupinou dospelých s Alzheimerom.

Podľa slov Juraja Ferka celý terapeutický proces od začiatku podrobne nastavujú potrebám klientom. Na základe konkrétnych stretnutí vyberú konkrétnych psíkov, zadefinujú si konkrétne ciele, s celým tímom, vytvoria postupy a aktivity a potom ich aplikujú postupne jednu po druhej. V dlhodobom procese sledujú to, či sa im ciele darí napĺňať a vo finálnej fáze sa snažia urobiť objektívne vyhodnotenia.

Pozrite si názornú ukážku čítania psíkovi dievčatkom:

Táto terapia má špeciálny názov R.E.A.D. Takýmto špeciálnym výchovno-vzdelávacím procesom sa venuje aj PaedDr. Monika Šulovská, špeciálna pedagogička, ktorá sa tejto metóde momentálne venuje na Slovensku. "Ja som mala skúsenosť čítať deťom v USA v Colorade a aplikovať teda typ terapie čítania psíkom. Bolo to v roku 2009, keď som bola pozvaná do mestskej knižnice a tam boli prázdninujúce deti, ktoré čítali psom. Vtedy som pracovala v špeciálnej škole, kde sme mali deti s mentálnym postihnutím a deti zo sociálne znevýhodneného prostredia. Bola som inovatívny učiteľ, a v zásade som sa nedržala nejakých striktných osnov, ale snažila som sa ich naučiť pekne čítať, "rozpráva Monika. Jej hlavným cieľom bolo, aby deti čítali s radosťou a samé od seba. Monika pracovala s dobermanom Aresom, on bol cvičený iným spôsobom - takým, že pes reagoval na posunok psovoda, tak, že keď dieťa prečítalo nesprávne slovo, psovod mu dal signál - zdvihnutý prst a pes pri tomto posunku vždy štekol. Hovorí aj o prípade, keď pracovala s rómskym chlapcom, ktorý náročky zle čítal, pretože chcel, aby pes stále štekal. Má skúsenosti s deťmi od 6 rokov do 12 rokov.

​Čo sa týka cenovej náročnosti, v kynologickom klube Doggie.sk majú 27 terapeutických tímov, niektorí z nich robia úplne zadarmo, iní za príspevok na naftu. "Je to v rozmedzí od 0-30 eur za hodinu terapie, "tvrdí Juraj Ferko. Čo sa týka legislatívy, tvrdí, že je v tomto smere je niekedy veľmi nešťastná, mali problémy so psíkom napríklad v nemocnici, je to v rozpore sa zákonom, treba tam rôzne súhlasy, podpisy.

Celý proces výcviku psa a vzniku terapeutického tímu trvá asi rok - rok a pol, kým sa z človeka a psa stane naozajstný terapeutický tím. Zo všetkých psov, ktoré sa chcú stať terapeutom je iba zhruba 1 %, ktoré sa ním nakoniec aj stanú a prejdú do finále. Musia totiž prejsť náročnými skúškami. Výcvikoví lektori si nemôžu dovoliť, ak je len mizivá šanca, že by pes napríklad zaútočil. "Sledujeme psychologické faktory zvieraťa, je to o inštinktívnych správaniach, podmienených reflexoch.. Pracujeme citlivo na ich výcviku, hľadáme ich psychické hranice a keď sú nízko, pes ďalej nemôže pokračovať. Každoročne tieto tímy preskúšavame, skladajú opakovane skúšky, " objasňuje Juraj Ferko.

Ako každá práca, aj táto nie je pre každého človeka. Juraj, ktorý sa tomu venuje už 22 rokov, sa vo svojej praxi stretol s prípadom, keď sa u nich školil vynikajúci tím človek a pes,  ktorí vošli do procesu aktívnej cannis terapie. Na začiatku prišli do zariadenia, kde sa stretli s deťmi s Downovým syndrómom a detskými mozgovými obrnami. "Pán bol na troch intervenciách vždy raz za týždeň. Neskôr mi volal, že už 3 týždne poriadne nespal, pretože sa mu snívalo o deťoch, s ktorými pracoval. Pritom ten psík aj človek boli výborná zohraná dvojica, ale ten človek to jednoducho psychicky nezvládol," ukončuje svoje rozprávanie Juraj Ferko. Zároveň priznáva, že on keď začal robiť cannis terapiu v 10-tich rokoch, jeho začiatky boli v zariadení s dospelými hendikepovaními.  Tiež tvrdí, že mal občas obdobia, že som rozmýšľal, či to je tá správna cesta, ale vždy k tomu našiel cestu, kde sa rozhodol, že je to láska na celý život. 

Čo sa týka klientov, v Bratislave pôsobí 21 terapeutických tímov, aktuálne pracujú s 20-30 deťmi v aktívnej terapii. Z dlhodobého hľadiska mali viac ako 1 000 klientov. Pokiaľ ide o dĺžku terapie, závisí to od stavu dieťaťa, konkrétneho problému, ktorý chcú riešiť. Tvrdí, že menej ako polroka to zmysel nemá, minimálne teda pol roka a spravidla sú to niekoľkoročné procesy aktívnej práce.

Program R.E.A.D inšpiroval aj  autorku kníh Lisu Papp k napísaniu 2 rôznych príbehov o Magdalénke. Jeho úlohou je zlepšovať u detí vzťah ku knihám, ich čitateľské zručnosti netradičnou formou, pomocou čítania zvieratkám.  Prvá kniha má názov Magdaléna a zvieratá v útulku,  pokrstená iba včera. Druhá, staršia kniha, má názov Magdaléna a psík z knižnice. Dvaja z vás môžu vyhrať jednu z týchto kníh, ak sa zapojíte do súťaže na našom Facebooku pod statusom k tomuto článku. Výhercov súťaže kníh vyžrebujeme spomedzi komentárov na facebooku Bratislavských novín v utorok 25.6. o 20-tej hodine.

(nc)

Páčil sa vám článok?