Zistiť solídnosť firmy je niekedy problém

7.2.2007
0
Páčil sa vám článok?

Dostali sme list od pani Šobekovej, ktorý by bolo možné kompletne publikovať v rámci našej rubriky. Keďže jej problém súvisí iba s prestavbami bytových jadier, rozhodla som sa ho predsa len rozšíriť o ťažkosti, s ktorými sa boria takmer všetci majitelia bytov v osobnom vlastníctve alebo rodinných domov, ktorí sa rozhodli svoj byt rekonštruovať. Spoločným menovateľom dnešného príspevku sú teda stavebné činnosti.

Aj veľmi skúsený spotrebiteľ, znalý svojich práv, môže doplatiť na skutočnosť, že papier znesie všetko. Myslím teraz na tie množstvá reklamných papierov, ktoré prepĺňajú naše schránky. No nezabúdam ani na Zlaté stránky, po ktorých človek siahne, ak hľadá profesionálne služby.

V našom prípade napr. služby murárov, maliarov, vodoinštalatérov, klampiarov, zámočníkov či sklenárov. Pri pohľade do Zlatých stránok máte dojem, že bude hračkou si vybrať 2-3 firmy a dať si nimi predložiť návrh zmluvy o dielo, ktoré potrebujete. Prvou frčkou do nosa je skutočnosť, že na väčšine telefónov sa vám ozve odkazovačov. To by nebolo také strašné. Neodpustiteľné však je, že márne zanecháte odkaz - nikto vás späť nezavolá - a vy strácate iba čas. No a prirodzene poplatky za telefón.

Druhou frčkou z hľadiska spotrebiteľa je, že dve tretiny firiem nemajú záujem o menšie zákazky. Chceli by zmluvu na celkovú rekonštrukciu objektu. Vaša „prkotina” im nestojí za výjazd. Tretím, ale to už ranou pod pás, faktom je absolútny nedostatok referencií. To znamená, že si nemôžete vopred zistiť solídnosť a odbornosť firmy, s ktorou zmluvu uzavriete. A tu zacitujem z listu čitateľky.

„Využili sme odborné služby pri výmene jadra v panelákovom byte. Firma pôsobí v našej mestskej časti už pár rokov. Po štyroch rokoch po prestavbe došlo k vodovodnej havárii, keď voda plným tlakom vystrelila do tehlového muriva pod obkladačkami. O chvíľu bola zatopená kúpeľňa aj s priľahlými miestnosťami a zariadením. Vytápaní susedia pre istotu vypli elektrické ističe, lebo voda kvapkala aj zo stropných svietidiel.”

Zavolali teda firmu, ktorá po vybúraní steny našla príčinu havárie - prasknutú flexi hadicu (takou polievate v záhrade, ale nesmie sa dávať pod omietku na neprístupné miesta). Zhodou okolností haváriu odstraňovala pôvodná firma. A jej šéf rozhodol šalamúnsky. Nielenže použil opäť iba flexi hadicu, ale ako veľký grand na ňu dal dvojročnú záruku. Po dvoch rokoch v prípade opakovanej havárie budú majitelia bytu opäť na vlastné náklady búrať a odstraňovať haváriu.

Čo dodať? Dúfam, že zákon o spôsobených škodách výrobkom sa bude vzťahovať aj na služby tohto druhu. Pretože takéto opravy sa zaručene dostanú nad 5000 Sk, s ktorými zákon uvažuje ako s minimom. Potom už bude záležať iba na dobrom právnikovi, akú výšku odškodnenia uplatní. Myslím tým nie iba odstránenie havárie, ale aj všetkých škôd typu zničeného zariadenia vrátane u susedov, ale aj hodinovej mzdy za čistenie a „lapanie” potopy. A možno to pomôže konečne vyčistiť trh od nezodpovedných šéfov firiem, ktorí vidia iba svoj zisk. 

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?