Neochotu vybaviť reklamáciu oznámte SOI

31.1.2007
0
Páčil sa vám článok?

Zdá sa, že sa naša rubrika začína dostávať do povedomia občanov zaujímajúcich sa aktívne o svoje práva. Opäť sme totiž dostali list od bezradného spotrebiteľa, ktorý si začiatkom septembra 1998 kúpil na čerpacej stanici páku na uzamykanie volantu za cca 500 Sk.

Hneď na druhý deň zistil, že páku treba na volant dosť pritlačiť na to, aby gulička zaskočila do polohy, v ktorej sa dá páka uzamknúť.

A teraz už citujem z listu: Chcel som páku vymeniť, alebo vrátiť predajcovi. Predavač povedal, že tovar nemôže zobrať späť a vrátiť mi peniaze (mali len ten istý druh tovaru). Chcel som zistiť adresu majiteľa alebo jeho telefón, ale predavač mi odmietol podať potrebnú informáciu. Asi po týždni používania sa mi podarilo zalomiť kľúčik v zámke páky. Zase som bol tovar reklamovať v predajni, pretože som páku zamykal len niekoľkokrát. Po dlhom pátraní po adrese majiteľa som páku doniesol do odporúčaného servisu. Páku tam mali asi týždeň, ale reklamáciu neuznali. Poradili mi, aby som sa obrátil na dovozcu tovaru, ale ani ten nechcel uznať konštrukčnú chybu zámky páky. Tovar v hodnote cca 500 Sk vlastne po týždni od kúpy prakticky nemôžem používať. Toľko z listu nášho čitateľa.

Čo z toho vyplýva? Nuž poznatok, že na papieri síce ochrana spotrebiteľov vyzerá dobre - ale skutočnosť je iná. A najhoršie zo všetkého je, že spotrebiteľ je ponechaný sám na seba a v konečnom dôsledku musí použiť cestu prostredníctvom súdu. Kto sa však bude súdiť pre pár korún! Na to sa spoliehajú mnohí podnikatelia, a preto si dovoľujú so spotrebiteľom hru na slepú babu. V konkrétnom prípade totiž je náš čitateľ zrejme technicky zdatný (Ing.) a postupoval správne. Neviem, z akého dôvodu neakceptoval predavač výmenu prakticky iba odskúšaného tovaru (ktorý sa pravdepodobne nehodil na typ volantu) napríklad za načerpanie paliva. Zdá sa mi pravdepodobné, že zalomenie kľúča môže byť dôsledkom nadmerného pritláčania páky - to znamená, že nemusí ísť o konštrukčnú chybu zámky.

Nuž  veď to nie je starosť spotrebiteľa! Človek si kupuje tovar na to, aby ho mohol užívať a nie aby zabíjal čas dohľadávaním zodpovednej organizácie, ktorá sa ešte nenaučila správať trhovo. A veru v našom prípade predajca zlyhal. Predovšetkým celkom na začiatku, keď nebol ochotný akceptovať nepoužiteľnosť výrobku a ani neposkytol informáciu o zodpovednej osobe, ktorá mohla reklamáciu riešiť. Smutné pre nášho čitateľa je skutočnosť, že reklamačná lehotazo zákona je 6 mesiacov a tá uplynula 9. marca 1999. Jeho list som však dostala až 13. apríla, to znamená v konkrétnom prípade už neskoro. Napriek tomu radím nášmu čitateľovi, aby podal sťažnosť, adresovanú Slovenskej obchodnej inšpekcii v Bratislave, na nekorektný spôsob vybavenia jeho reklamácie konkrétnou čerpacou stanicou.

Jemu to už peniaze nevráti, ale majitelia čerpacích staníc sa z pokuty môžu poučiť.  Začínajú sa nám na Fóre spotrebiteľov hromadiť sťažnosti na podivný prístup majiteľov čerpacích staníc, čo sa čistoty benzínu či nafty týka. V prípade poškodenia motora nevhodným palivom vznikajú niekoľkostotisícové škody, proti  ktorým sa majiteľa čerpacích staníc stavajú systémom - Ja nič - ja muzikant - a sú ochotní uhradiť iba cenu príslušnej pohonnej hmoty. Zatiaľ ešte o súdnom podaní neviem, ale raz to niekomu napadne a mal by vyhrať. Lebo predajca zodpovedá za tovar.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?