Psí hlas do neba ani parlamentu nesiaha

28.1.2007
0
Páčil sa vám článok?

Sú také otázky, na ktoré sa ťažko odpovedá áno alebo nie. Nemci si to vyriešili slovíčkom „jain“, čiže áno aj nie. Neverili by ste, koľko telefonujúcich spotrebiteľov sa rozčúli, keď im namiesto jasného tvrdenia ich domnelej pravdy pripojím slovíčko „ale...“, čiže pohľad z druhej strany problému.

Zavolal mi nedávno rozčúlený mladistvý hlas, že mu v obchode odmietli prijať po jedenapolročnom nosení značkové tenisky (ktorých podšívka sa rozpadla) na reklamáciu. Správne predpokladal, že sa tá chyba nedá odstrániť. Očakával však, že mu v obchode vrátia peniaze, alebo dajú nový pár tenisiek - veď do konca záručnej lehoty ešte chýba polrok! Pri všetkej ochote pomôcť spotrebiteľom ma takéto prípady - jemne povedané - vytočia.

Aj ja nosím tenisky každodenne, aj keď viem, že na to nie sú určené. V živote by mi však nenapadlo očakávať, že vydržia viac ako jeden rok. Doba, keď začínal pán Baťa vyrábať topánky, ktoré sa pomaly dali dediť, sú dávno za nami. A aj tie preslávené baťovky sa podrážali a na podpätky a špice sa pripevňovali kovové mesiačiky.

Skôr narodení spotrebitelia mi dajú iste za pravdu, že neplačeme za nutnosťou vyhľadávať dosť často opravovne obuvi. Keďže sťažnosti na obuv sú evergreenom, vyjasnime si, ako to vlastne je. Podľa zákona je jediným oprávneným orgánom rozhodovať medzi sťažovateľom a podnikateľom súd. Súd nekoná zadarmo a k svojej práci potrebuje aj odborné posudky. V prípade obuvi sa opiera o odborné stanovisko VIPOTESTu v Partizánskom. Ten si za svoj posudok vyúčtuje okolo 1400 korún (nový cenník zatiaľ nepoznám). Je pravdou, že ak súd uzná reklamáciu za opodstatnenú, dostane sťažovateľ všetky náklady uhradené. Tento fakt dávam do pozornosti podnikateľom!

Ak sa však stane, že súd vec zamietne - potom sa škoda spotrebiteľa výrazne zvýši o vynaložené poplatky plus čas a nervy. Summa summarum aj v prípade reklamácií platí to staré: dvakrát meraj a raz strihaj. Okrem toho má predĺžená záručná dlehota pri väčšine výrobkov ešte jednu záludnosť. Počas 6 mesiacov od zakúpenia výrobku sa predpokladá, že chyba bola vo výrobku už v čase jeho predaja - to znamená, že spotrebiteľ nemusí dokazovať, že ju nespôsobil sám. Po tomto čase až do konca 2-ročnej zákonnej lehoty už je dôkazové bremeno na spotrebiteľovi, aby dokázal, že ide o systémovú chybu výrobku, ktorá bola prítomná - i keď sa neprejavila - už od jeho zakúpenia.

A ešte jedna zrada čaká nahnevaného sťažovateľa: nemôže očakávať, že dostane späť peniaze, ktoré zaplatil za výrobok pri jeho zakúpení v plnej výške. Podnikateľ má právo odpočítať hodnotu za opotrebenie výrobku počas užívania. No a, samozrejme, má podnikateľ aj právo v rámci reklamácie výrobok do 30 dní opraviť a uviesť do užívaniaschopného stavu. Pri výskyte tej istej chyby dokonca dvakrát. Nič nepomôže, ak mi v rámci telefonátu nadávate, že je zákon na figu a v prospech podnikateľov. Ani vaše žiadosti, aby Fórum spotrebiteľov dalo návrh na zmenu zákona, veci nepomôžu. Občianske združenia majú v našom legislatívnom systéme iba psí hlas. A ten, ako je známe, do neba, ani do parlamentu nesiaha!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?