Za skratkou MLM sa skrýva podomový obchod

26.1.2007
0
Páčil sa vám článok?

S príchodom teplejšieho počasia sa opäť začínajú vo Fóre spotrebiteľov hromadiť sťažnosti v súvislosti s tzv. party – predajom.

Niekto vás pozve na obed či večeru spojenú s predvádzaním výrobkov. Keďže pozývateľa spravidla dobre poznáte – je to priateľ, priateľka, spolupracovník či, nebodaj, niekto z príbuzenstva – nemáte dôvod pozvanie odmietnuť. Okrem faktu, že sa stretnete po dlhšom čase, zohrá svoje aj zvedavosť. A tak v hodine H sa odohrá nasledovná hra.

Zíde sa päť až desať sympatických ľudí, hostiteľka žiari, predstaví svoju známu – známeho a party-predaj sa začína. Po občerstvení alebo v jeho priebehu sa za obratného slovného sprievodu predvádzajú „zázračné“ výrobky. Samozrejme, za mimoriadne výhodné ceny, dostupné iba teraz a ihneď. Škála ponúkaných výrobkov je naozaj široká. Môže to byť kozmetika, čistiace prostriedky, potreby pre domácnosť (najčastejšie súpravy klincov či príborov), rehabilitačné pomôcky a ešte všeličo iné, podľa fantázie predajcu MLM. MLM – multi level marketing – zjednodušene a po slovensky podomový obchod.

Aby sme si rozumeli, nemám námietky proti netradičným spôsobom predaja ani proti tovaru a jeho akosti, ktorý sa takto ponúka. Moje výhrady smerujú proti zneužitiu trhovo neznalého spotrebiteľa v kombinácii s časovou tiesňou a jeho psychického rozpoloženia (je trápne zahanbiť hostiteľov) na „vnútenie“ tovaru s premrštenou cenou. To po prvé. Po druhé mám výhrady voči zmluvám MLM systému, ktoré sú jednostranne výhodné iba pre podnikateľa.

Napr. zaslanie tovaru až po zaplatení celej čiastky, nemožnosť zrušiť zmluvu bez zaplatenia storno poplatkov vo výške 20 a viac percent. Po tretie ma hnevajú podmienky reklamovania výrobkov, ktoré sú pre spotrebiteľa mimoriadne ťažké. Ako si teda chrániť svoje spotrebiteľské práva v danom prípade? Radím nepodliehať davovej psychóze a kupovať, iba ak ste presvedčení, že výrobok veľmi chcete. Určite nepodpisujte zmluvu len preto, že nechcete uraziť hostiteľov – mohlo by vás to vyjsť tak draho, že sa s nimi znepriatelíte.

Neverte na rozprávky a držte sa zvedavého rozumu. Doživotná záruka je veľmi nekonkrétny pojem – osobne mám doma hodiny, ktorých záruka sa končí v roku 2010, ale firma skrachovala už v roku 1996! Nedajte sa za nijakú cenu dohnať k podpísaniu zmluvy bez toho, aby ste si ju prečítali. Ak ste si zabudli okuliare – nepodpisujte vôbec! Čím menšie písmo, tým väčšia pravdepodobnosť, že sú tam „začarované“ podmienky, ktoré sú pre vás nevýhodné.

Nezabudnite si vyžiadať možnosť kontaktovať sa s predajcom – zapíšte si jeho meno prípadne adresu. Aj ten najsympatickejší predavač má stratu pamäti, ak vám vznikne škoda v dôsledku neúplných informácií o výrobku. Prečo toľko sebaochranných rád? MLM predaj je vysoko odborne prepracovaný systém. V každej krajine sa prispôsobí legislatíve a zmluvy raz podpísané spotrebiteľom sa prakticky nedajú zrušiť bez sankcií. Pre poriadok,  20% storno poplatok za 40 000 Sk je 8000 Sk. Bolo by ich škoda, nemyslíte?

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?