Kennedy položil základy práv spotrebiteľa

20.1.2007
0
Páčil sa vám článok?

Pätnásty marec je medzinárodným dňom spotrebiteľov. Pred 37 rokmi, 15. marca 1962 prezident John F. Kennedy vyhlásil pred Kongresom USA: „Spotrebiteľmi sme my všetci, každý z nás. Je to najväčšia ekonomická sila, ktorá má vplyv na súkromné a verejné podnikanie, ktorú však často nikto nechce počúvať.“ A pri tejto príležitosti vlastne položil základy spotrebiteľských práv.

Formuloval právo na bezpečnosť, informácie, výber a právo byť vypočutý. Od týchto štyroch základných práv sa vlastne odvíja ochrana spotrebiteľov na celom svete. Niekde lepšie, inde horšie, ale niet asi krajiny, kde si môžu dovoliť ignorovať spotrebiteľov. Pretože naozaj od jeho ochoty otvoriť peňaženku závisí osud obchodu, výroby a služieb. Je pánom ekonomiky, hoci si to niekedy ani sám neuvedomuje.

Spomeňte si, ako často sa ponížene doprosujete, aby vás obslúžili, ukázali niekoľko vzorov, dali vyskúšať viac párov topánok, dali vybrať z vyložených jabĺk či pomarančov. Ako ľahko sa vzdávate svojho práva na informácie - rozumej napr. riadne predvedenie funkcií televízora, práčky alebo iných našich draho zaplatených pomocníkov v domácnosti. Miesto času predávajúceho tak „míňate“ svoj vlastný čas študovaním návodov na  použitie (ktoré sú veľmi často mizerne preložené). Ako rezignovane prijímate jednostranne, v prospech poskytovateľa služby formulované podmienky zmlúv - a tu myslím aj na služby bánk, poisťovní či telekomunikácií!

Pravda, všetky takéto skutočnosti vás hnevajú, ale zväčša ich maximálne „ofrflete“ v rámci rodiny či priateľov - a koniec. Priatelia - spotrebitelia Slovenskej republiky - pýtam sa dokedy ste ešte ochotní hrať druhé husle vo vlastnom orchestri? Prečo provokujem? Nuž preto, lebo od roku 1989 sme v ochrane spotrebiteľov príliš nepokročili.

Po prvé, bezpečnosť spotrebiteľov zabezpečujú tie isté orgány štátu ako za socializmu - Pán Boh zaplať aspoň za túto istotu. Po druhé, informácie si väčšina pletie s reklamou, o ktorú sa až nadmieru stará podnikateľská sféra. No kto vám povie, ktoré tovary a služby sú vo vzťahu k cene primerané? Niet organizácie (pretože niet peňazí), ktorá by mohla na základe porovnávacích skúšok pomôcť spotrebiteľom pri výbere serióznych opravárenských služieb všetkého druhu. Netrúfam si odhadnúť ročnú výšku prostriedkov napr. za opravy motorových vozidiel, kde sa účtujú zbytočné opravy. Výmena karburátora za pár tisíc - keď stačí vymeniť iba podložku - to iba na  ilustráciu.

Po tretie, to predchádzajúce sa vzťahuje aj na finančne náročné tovary dlhodobej spotreby vyrobené na zákazku. Ba aj na organizácie ponúkajúce peňažné služby, tzv. nebankové. Koľkými miliónmi, ak nie miliardami doplatili spotrebitelia v SR na prakticky neexistujúci informačný systém?

Pretože štvrté základné právo spotrebiteľov - byť vypočutý - je u nás ešte v plienkach. Ak sa nájdu angažovaní a dostatočne kvalifikovaní jednotlivci, ktorí v občianskych združeniach (prakticky zadarmo) pomáhajú poradiť spoluobčanom - je dobre. Nie je však v poriadku, ak sa ani po desiatich rokoch trhového systému štát nezmohol aspoň na zákon umožňujúci takéto snaženie podporiť sponzorstvom. Súčasný zákon to totiž neumožňuje, keďže vymenováva konkrétne sponzorovateľné činnosti. Za súčasných podmienok sa toho veľa na informovanosti spotrebiteľov nezmení. Budeme sa ďalej učiť na vlastnej škode.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?