Hodinky zachraňujúce život: Dopyt je veľký, náramkov málo

15.2.2024
0

Zdroj: BSK

Páčil sa vám článok?

„Senior sa nemusí báť stlačiť SOS gombík, my ho k tomu priam nabádame. Vysvetľujeme, že nevolá záchranku, ale dispečera, ktorý jeho situáciu dokáže vyhodnotiť,“ hovorí Renáta Penazzi, šéfka Asociácie samaritánov SR, ktorá kedysi rozbiehala pilotný testovací projekt sociálnej služby - Monitoring a signalizácia potreby pomoci v bratislavskej Petržalke.

Bolo to v roku 2009 a Petržalka vtedy získala 20 prístrojov – skladajú sa z hlasovej centrály s mikrofónom a reproduktorom, takže dispečera aj klienta je počuť v celom byte a tlačidla tiesňového volania, ktoré má senior na zápästí. V tiesni mu stačí stlačiť tlačidlo, nemusí si pamätať žiadne číslo, ani mať po ruke telefón. Tzv. SOS gombík je vodotesný, takže ho netreba dávať dole ani pri sprchovaní.

Najčastejšie problémy klientov sú podľa šéfky asociácie, ktorá pôsobí na celom Slovensku, zdravotné. „Veľmi častý typ úrazov u seniorov je pád a neraz zlomený krčok stehennej kosti, čo je veľmi bolestivé, človek sa nedokáže pohnúť a privolať si pomoc. Niektorým klientom ale, naopak, voláme my, pravidelne len v rámci prevencie. Žiadajú len, aby sme ich skontrolovali,“ hovorí Renáta Penazzi o tom, keď asociácia supluje rodinu či priateľov. Dispečeri na 24-hodinovej linke sú zväčša zdravotne postihnutí ľudia, vedia sa vcítiť do problémov ľudí na druhej strane linky a často ich aj vypočujú. „Takže je bežné, že nám naši klienti posielajú priania k sviatkom, malé ručne vyrobené darčeky a keď od nás odchádzajú, neraz si pýtajú súkromné číslo na dispečerov, aby s nimi mohli zostať v kontakte. Priateľský vzťah je pre nás dôležitý.“ Niektorí seniori sú totiž ako deti. Napríklad potrebujú stláčať tlačidlo. „Tak ho stláčajú,“ reaguje Renáta Penazzi. „Nabádame ich komunikovať. Aj vtedy, keď tlačidlo stlačia omylom. Často sa zľaknú a zostanú ticho. Vysvetľujeme, že sa nemusia báť ozvať. Ozvať sa je, naopak, dôležité, aby sme vedeli, že sú v poriadku.“

Na službu sa u samaritánov nečaká a netreba ani lekárske potvrdenie, keďže klienti si prístroj buď kúpia, alebo zoberú do prenájmu. Renáta Penazzi tvrdí, že v Petržalke im dnes zostalo päť klientov a noví nepribúdajú. Prečo?

V Petržalke nebol záujem?

Hoci Petržalka mala na svojej stránke v čase prípravy tohto článku informáciu o spolupráci s Asociáciou samaritánov, podľa slov hovorkyne samosprávy Márie Halaškovej, „službu SOS gombíka mestská časť v spolupráci s Asociáciou samaritánov aktuálne neposkytuje, a to aj na základe doteraz nízkeho záujmu zo strany obyvateľov. V rámci základného poradenstva, mestská časť len inštruuje svojich klientov, aby sa obrátili na Bratislavský samosprávny kraj (BSK), ktorý služby monitorovacích zariadení prioritne poskytuje. Službu cez nich im sprostredkujeme. Stačí, ak budú kontaktovať naše oddelenie sociálnych vecí,“ uviedla.

Zdroj: BSK

Hodinky od BSk monitorujú aj zdravotný stav, obsahujú aj senzor pádu.

Informácia o nízkom záujme zo strany obyvateľov je zaujímavá v kontexte vyjadrenia bratislavského župana Juraja Drobu, ktorý povedal: „O monitorovacie hodinky pre seniorov je veľký záujem a tak, ako pri iných sociálnych službách, ktoré poskytujeme, aj tu existuje poradovník. Od februára budú mať obyvatelia kraja k dispozícii celkovo 133 kusov. Ani tento počet však neuspokojí vysoký dopyt, a preto prosím všetkých o trpezlivosť s čakacou dobou.“

Michal Feik, riaditeľ Odboru komunikácie a marketingu BSK, nás informoval, že BSK nevstúpil do projektu SOS gombík, ale v septembri 2022 do pilotného projektu s iným poskytovateľom sociálnej služby.

Princíp zostal rovnaký, nepretržitá komunikácia prostredníctvom signalizačného náramku (monitorovacie hodinky) napojeného na centrálny dispečing. Hovor sa realizuje cez hodinky, ktoré monitorujú aj zdravotný stav ako činnosť srdca, meranie tlaku, teploty tela, pohyb, okysličenie krvi a obsahujú aj senzor pádu. „V roku 2023 bola táto sociálna služba na základe žiadosti zabezpečená 15 osobám s trvalým pobytom v Petržalke (zo 117 seniorov s trvalým pobytom v bratislavskom regióne, pozn. red.),“ uviedol s tým, že v rámci kraja klienti vyslali celkovo 6 295 signálov potreby pomoci. Priemerne bolo vyslaných 17 signálov denne.

Aby ste sa mohli stať prijímateľom sociálnej služby župy, potrebujete potvrdenie od ošetrujúceho lekára o nepriaznivom zdravotnom stave. Mesačný poplatok klienta za službu sú len tri eurá, zvyšok z cca 50-eurových nákladov na prevádzku na osobu/mesiac dopláca BSK. Tú stojí služba ročne vyše 60-tisíc eur.

(in)

Páčil sa vám článok?