Na lákavé ponuky si treba dávať pozor

13.12.2006
0
Páčil sa vám článok?

Klientmi Fóra spotrebiteľov sú takmer výlučne sociálne slabší obyvatelia, predovšetkým dôchodcovia. Je zvláštne, že práve táto skupina ľudí je mimoriadne vďačným cieľom obchodníkov s ilúziami.

S príchodom jesene sa opäť množia v schránkach pozvánky na rôzne predajné akcie. S obľubou sa na nich zúčastňujem a pozorujem reakcie účastníkov. Díler melie ústami dobre naučený text - mimochodom pripravený vysoko kvalifikovaným psychoporadcom predaja - a zúčastnení dôchodcovia začnú podliehať sľubom. A tak rôzne zázračné magnety na všetko, posteľné súpravy odstraňujúce reumatické problémy či matrace, zaručene zdravotné, ktoré okrem zdravého spánku majú ešte aj schopnosť zneškodnenia roztočov, začínajú pôsobiť na podvedomie účastníkov.

Tieto akcie sú vynikajúco organizované. Počítajú s tým, že „Slovač“ vždy šetrí aspoň na pohreb. Samozrejme predstava, že zakúpený výrobok posunie pohreb o pár rokov a umožní kvalitnejší život, je lákavá. A ešte milá dílerka rozdáva aj hodnotné darčeky! Jediné, čo účastníkom spravidla prekáža je, že zmluvu musia podpísať na mieste. Veď si to - podľa slov predvádzajúceho - môžu dodatočne rozmyslieť. Podľa zákona áno - do 7 dní. Videla som však niekoľko formulárov, na ktorých je text de facto vzdávajúci sa tohto práva. Neviem, neviem ako by v týchto prípadoch rozhodol súd.

Z toho istého súdka je aj problém rôznych zasielateľských firiem, ktoré sľubujú vysoké výhry ak... Ak si zakúpite rôzny vysoko predražený tovar! Ich formulácie sú natoľko sugestívne, že im opäť starší dôchodcovia občas naletia. Brakový tovar zaručene dostanú - ale o milióne ani slychu. Darmo potom sklamaní za nami prídu, podľa našej legislatívy takýto prísľub neumožňuje súdnu cestu.

Za azda najhorší prístup k spotrebiteľom však považujem tzv. aktualizáciu telefónnych kariet. Chápem, že telekomunikácie sa snažia zabrániť škodám z používania tzv. večných kariet. Aj to viem pochopiť, že pri zmene ceny za hovor, alebo dĺžku impulzu sa vydávajú vždy nové karty. Ale spôsob, akým sa to dotýka spotrebiteľov považujem za absolútne chybný. Po prvé, nie vždy sú už v predaji, aspoň v čase zmeny nové karty. Po druhé, nechápem, prečo v čase čipov nie je možné dotelefonovať zaplatenú čiastku za zmenených podmienok. Pretože fakt, že tisíckam užívateľov prepadne napr. 100 korún považujem za neodôvodnené obohacovanie.

Proti tomu sú SOI-kou konštatované predraženia o 4 koruny na 100 korún úplný „šuviks“. Desiatky rozhorčených, opäť dôchodcov, ktorým tieto karty kupujú deti, mi v priebehu posledného mesiaca volalo. Vraj mám niečo urobiť. Málokto vie, že občianske združenia nemajú veľké právomoci. Ak v takýchto prípadoch nezakročí štátna kontrola, veľa sa nezmení. Ja sa iba snažím príslušným orgánom otvárať oči. Žiaľ často neúspešne.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?