Buďte opatrní aj v predvianočnom zhone!

30.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Vianoce sa blížia a raj pre menej serióznych obchodníkov s nimi. Veď spotrebitelia nakupujú v strese a zabúdajú na ostražitosť. Ktože by mal čas a chuť dôkladne prezrieť výrobky, keď si musí v tlačenici dávať pozor na vreckárov!

Nervozita, náhlenie a únava vytvárajú prostredie pre onen „zlatý čas“ zbavenia sa skladových zásob napríklad systémom zmiešania čerstvých a ležiakových tovarov (salónky, kolekcie). Aj textilný či kožiarsky tovar môže byť „preležaný“, čo sa prejaví v krátkom čase po používaní výrobku.

O fintách, keď sa nepredajný tovar pribalí do balíčka s efektným darčekovým tovarom, ani nehovorím. Za neférovosť voči spotrebiteľovi považujem aj také usporiadanie tovaru v regáloch samoobslúh, keď sa po najmenšom pohybe spotrebiteľa stane havária, ktorú musí kupujúci zaplatiť napriek tomu, že iba neprimerane hlboko dýchal. Pre nízkopríjmovú časť občanov takáto príhoda znamená katastrofu, ale aj lepšie situovaným to iste na nálade nepridá. Čo robiť, aby sme sa pred sviatkami vyvarovali zbytočných spotrebiteľských stresov? Je iba jediná osvedčená rada: nenechajte si nákupy na poslednú chvíľu a napriek zhonu nezabúdajte na opatrnosť.

Pri potravinárskych výrobkoch sledujte dátum najneskoršej spotreby - ak na výrobku nie je uvedený, radšej ho nekupujte. Uistenie predavačky, že tovar dostali včera, ešte neznamená, že neležal niekde zabudnutý v sklade. Nekupujte výrobky, ktoré nemajú obvyklú farbu či vôňu - mohli napr. zmrznúť v nevhodnom sklade a určite sa to prejaví v zníženej akosti a trvanlivosti (napr. ovocie). Pri zákuskoch sa pozrite, či nie sú na povrchu „orosené“, mohli by vás prekvapiť nemilým spôsobom - kto zaručí, že boli v mrazničke iba odvčera a nie týždeň. Na ryby si treba dať obzvlášť pozor: nedajte si nahovoriť, že doma vo vani polomŕtvy, zranený kapor ožije. Vyberajte na pohľad zdravé kusy - alebo radšej filé.

Osobitnou kapitolou sú nákupy na poslednú chvíľu. Nečudujte sa, že ceny tradične vianočného tovaru (napr. aj vajec) sa dokážu zvýšiť na dvojnásobok. Myslíte, že vás straším? Kdeže, iba z poradne viem, čo všetko vie pokaziť sviatočnú náladu. A ešte jedna rada: nezabudnite si uschovať bloček z registračnej pokladne zo všetkých darčekov z registračnej pokladne zo všetkých darčekov, ktoré kúpite. Pri prípadnej reklamácii ste povinní preukázať obchodníkovi, že ste výrobok zakúpili v jeho predajni. V prípade, že paragon nemáte, je málo pravdepodobné, že vašu reklamáciu obchod uzná.

Možno sa vám zíde ešte jedna rada pre prípad, že vás obdarujú viacnásobne tým istým výrobkom. Pokiaľ sú to papuče či bielizeň - nestala sa veľká chyba, veď časom sa to odnosí. Horšie je, ak dostanete niekoľko žehličiek či rýchlovarných kanvíc. V takom prípade sa pokúste podobrotky dohovoriť s obchodom, kde bol výrobok zakúpený, aby ste si ho mohli zameniť za iný tovar. Zdôrazňujem slovo podobrotky, pretože obchod nie je povinný vziať bezchybný výrobok späť. Samozrejme, že múdry obchodník to urobí, pretože si získa priazeň spotrebiteľa. Na koniec mi dovoľte popriať, aby ste nič z toho, o čom bola reč, nemuseli zakúsiť na vlastnej koži. Nezabudnite ísť 18. a 19. decembra voliť a potom už iba veselé Vianoce a veľa šťastia v roku 1999.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?