Pacienti, viete, na čo všetko máte právo? Poradíme vám

18.4.2019
pacienti

Zdroj: pixabay

Páčil sa vám článok?

Pacienti nepoznajú svoje práva. Ak aj nadobudnú pocit, že im nebola adekvátne poskytnutá zdravotná starostlivosť, nevedia sa domôcť pravdy. Ich problémy zostávajú nedoriešené. Hovorí Asociácia na ochranu práv pacientov (AOPP).

Právo na zrozumiteľné informácie, na etický a humánny prístup či právo nahliadnuť do zdravotnej dokumentácie, to je len malá ukážka toho, na čo má podľa Charty práv pacient nárok. Realita je však iná a v praxi neraz dochádza k ich porušovaniu.

,,V súčasnosti sa v slovenskom zdravotníctve realizuje množstvo zmien. Do platnosti vstúpila novela zákona o zdravotnej starostlivosti, o úhrade liekov a zdravotníckych pomôcok, opäť sa menia podmienky v rámci revízie úhrad liekov, uviedla prezidentka asociácie PhDr. Mária Lévyová.

Aj napriek ústretovosti ministerky zdravotníctva sa podľa nej pacienti obávajú, že v budúcnosti môže na Slovensku dôjsť k zníženej dostupnosti liekov, vrátane generických a biosimilárnych. „Znepokojujú nás ohlasované plány na znižovanie rozpočtu na lieky. A to najmä v situácii, keď sa aj v Európe opakovane objavujú výpadky v zásobovaní liekmi,“ dodáva.

Pacienti stále nemajú zastúpenie v komisii, ktorá posudzuje lieky

AOPP oceňuje, že ministerstvo zdravotníctva má záujem riešiť problémy, ktoré trápia pacientov a prizýva ich do diskusií. Už v minulosti požiadala Asociácia na ochranu práv pacientov MZ SR o možnosť zúčastniť sa na kategorizačných komisiách z pozície pozorovateľov. „Sme vďační, že nám to ministerstvo umožnilo a uvítali by sme, ak by sme sa do budúcna stali stálymi členmi kategorizačných komisií so zastúpením pacientov podľa príslušných diagnóz,“ vysvetľuje Lévyová. V takých dôležitých otázkach by mal byť stredom záujmu predovšetkým pacient a je dôležité zohľadniť odborné kritériá aj potreby pacientov.

Pacienti sa nevedia domôcť pravdy

Ak aj pacienti nadobudnú pocit, že im nebola adekvátne poskytnutá zdravotná starostlivosti, nevedia sa domôcť pravdy. Ich problémy zostávajú nedoriešené, pretože si ich inštitúcie medzi sebou bezvýsledne posúvajú. „Každý mesiac sa na nás s prosbou o pomoc obráti okolo 40 ľudí. Pomáhame im hľadať riešenia v jednoduchších, ale aj zložitejších situáciách, kedy došlo napríklad k zanedbaniu zdravotnej starostlivosti, alebo sa k nej nedostali vôbec,“ hovorí Lévyová.

Bezplatná poradňa v minulom roku riešila:

  • prosby o usmernenie pri podávaní sťažnosti
  • ľudí trápilo zanedbanie zdravotnej starostlivosti
  • nespokojnosť s podanou liečbou
  • finančnou záťažou počas liečby
  • neoprávnený výber poplatkov u lekára
  • neetické správanie zdravotníckeho personálu

Cieľom je poradne rozšíriť

Cieľom AOPP je rozšíriť pilotnú pacientsku poradňu a vytvoriť sieť poradní, ktoré by pacientom odpovedali na otázky týkajúce sa poskytovania zdravotnej starostlivosti, sociálnej či právnej pomoci. „Vzhľadom na rastúci počet sťažností pacientov a potreby ochrany a vzdelávania v oblasti ich práv si uvedomujeme potrebu zriadenia samostatného inštitútu pacientskeho ombudsmana,“ dodáva Lévyová

AOPP je členom Európskeho pacientskeho fóra (EPF), preto si pripomína Európsky deň práv pacientov (18. apríla).

(ben)

Páčil sa vám článok?