• Zdravie a životný štýl
  • 14.04.2019 12:00

Solíme priveľa, zarábame si tak na infarkt

0 0
solíme
Zdroj: pixabay

,,Súčasná konzumácia kuchynskej soli je príliš vysoká, čo prispieva ku vzniku vysokého tlaku a následne srdcových problémov,“ upozorňuje lekárka – kardiologička doc MUDr. Slavomíra Filipová, CSc. z Národného ústavu srdcových a cievnych chorôb v Bratislave.

Bežná spotreba soli vo väčšine európskych krajín sa podľa docentky Filipovej  pohybuje na hranici medzi 9 až 12 gramov soli a veľakrát aj viac. ,,Podľa prepočtov to znamená, že väčšina dospelých spotrebuje dva až trikrát viac  kuchynskej soli denne akoby mala,“ hovorí kardiologička.

Dospelí by mali pritom užiť šesť gramov soli denne a deti ešte menej. Dieťa medzi 4 až 6 rokmi iba polovicu, ročné dieťa iba jeden gram.

,,Uvedomme si, čo všetko dávame deťom, aby sme ich potešili, rôzne maškrty, v ktorých je veľké množstvo soli. A hlavne tým najmladším, ktoré samé nemôžu rozhodovať, čo jedia,“ prízvukuje Filipová s tým, že práve u nich treba veľmi prísne myslieť na znižovanie príjmu kuchynskej soli.

Z nadmerného solenia hrozia srdcové problémy

Nadmerný príjem soli totiž spolu s ďalšími rizikovými faktormi (nedostatok pohybu, fajčenie, nadváha) prispieva k vzniku vysokého krvného tlaku. Jeho regulácia je pritom veľmi dôležitá v prevencii vzniku náhlych mozgových príhod a srdcového infarktu. So stúpajúcim tlakom krvi sa zvyšuje nebezpečie mozgovej mŕtvice a je dokázané, že už mierne zvýšenie tlaku krvi podstatne zvyšuje pravdepodobnosť výskytu kardiovaskulárneho ochorenia.

Pritom zníženie príjmu soli už o jednu tretinu môže mať priaznivý vplyv na zdravotný stav.

Koľko je to šesť gramov kuchynskej soli?

Docentka Filipová uvádza, že jedná čajová lyžička soli denne pre potreby organizmu stačí. ,,To nie je len to, čo sa posolí, ale treba brať do úvahy aj skrytú soľ, napríklad v chlebe, konzervách, údeninách,“ vysvetľuje s tým, že soľ obsahuje aj potravina, o ktorej by sme si mysleli, že patrí k čerstvým. Tým je, napríklad, mrazená zelenina.

,,Výrobcovia potravín veľmi radi prisáľajú potraviny, pretože soľ viaže vodu a potom sa zväčšuje obsah - vo forme ľadu,“ dodáva odborníčka na srdcové ochorenia.

Podľa nej je veľmi dôležité vysvetliť takému hypertonikovi (pacientovi s vysokým krvným tlakom), čo je to nesoliť.

Filipová preto pripomína, že základným kritériom, ako sa zbaviť skrytej soli, je jesť čo najmenej konzervovaných potravín  takzvaných technicky priemyselne spracovaných potravín a jesť zdravé čerstvé potraviny.

,,Napríklad čerstvé rajčiny obsahujú 66 miligramov soli, kým z konzervy je to už 360 gramov, čiže šesťnásobok,“ vysvetľuje.

Úplne na záver je podľa nej dôležitá zmena životného štýlu, treba jesť pestro s určitým výberom potravín, a snažiť sa jesť potraviny čerstvé.

(ben)

 


Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Bratislavských novín.