Zákazníci budú musieť trh vyčistiť sami

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Skoro vo všetkých novinách a časopisoch, na obrazovke v televízii a na rozhlasových vlnách je problematika ochrany spotrebiteľov neodmysliteľne prítomná. Zdá sa, akoby aspoň v médiách bol spotrebiteľ pánom. Naozaj?

Ak sa niekto začne problematikou zaoberať hlbšie, rýchlo zistí, že sa všade omieľa vlastne iba otázka reklamácií tovarov a služieb. A to ešte pomerne bezzubým spôsobom: neadresne a akosi opatrnícky. Aby sa nebodaj nešliaplo na kurie oko nepoctivému podnikateľovi. Veď by bolo ohrozené jeho dobré meno a spôsobená obchodná ujma - na to sú predsa súdy.

Alebo skúste povedať v rozhlase či televízii, ale aj napísať, že sú medzi podnikateľmi aj skutoční obchodníci a poskytovatelia služieb na trhovej úrovni. To je predsa skrytá reklama a za reklamu sa musí platiť! Naše „ementálové“ zákony zvýhodňujú kadekoho, iba spotrebiteľa nie. A tak sa postupne aj pôvodne angažovaný spotrebiteľ stáva apatickým a necháva so sebou orať za vlastné peniaze.

Načo takéto reči? Nuž myslím si, že by bolo načase začať zdola čistiť trh - lebo zhora na to úprimný záujem nie je! Na to už za vyše desať rokov vyrástlo priveľa lobistov, ktorí dokážu presvedčiť zákonodarcov o tom, že predpisy, ktoré znevýhodňujú spotrebiteľov, sú zásadne v jeho prospech. Neveríte? Na plné obrátky beží kampaň proti lacným výrobkom na trhoviskách a burzách. Že presne taký nekvalitný tovar si za podstatne vyššiu cenu kúpite v butiku alebo inom kamennom obchode v centre mesta, to už nikoho nemrzí.

No v legislatívnom programe vlády som nepostrehla ani náznak, že by sa niekto zaoberal kvalitou predávaných výrobkov: myslím v tom zmysle, aby som si mohla byť istá, že v renomovanom obchode sa „šmejd“ nevyskytne. Ak si ešte po toľkých rokoch „trhového“ systému niekto myslí, že pseudokonkurencia všetko vyrieši, gratulujem k jeho naivite. Pretože najväčší poškodzovatelia sú prakticky vo svojej lokalite vlastne monopolní. A monopol je vždy arogantný. Bolo by teda načase, aby sme si ten trh čistili sami. Ako? Nebuďte leniví a napíšte do redakcie svoje vlastné skúsenosti s obchodom a službami. Nie iba zlé, ale aj tie dobré.

Spolu sa nám podarí postupne vytvoriť databázu služieb, kde sa nebudeme musieť báť, že nás na každom kroku „ošmeknú“. Obchodov, ktoré pod akciou nebudú rozumieť snahu zbaviť sa ležiakov a výrobkov po lehote spotreby, ale naozaj poskytnú spotrebiteľom posezónne alebo aj sezónne výhody. Jednoducho naše vzájomné skúsenosti budú zdrojom serióznych informácií a ušetria nám nervy, ale aj čas.

Ak na môj návrh nepristúpite, budú aj tieto noviny pokračovať v spotrebiteľsky bezkrvnom publikovaní. Musíte totiž vedieť, že je možné zverejniť vlastné skúsenosti, ktoré sa skutočne stali a nikto to nemôže považovať za ublíženie na cti, ktorú nemá. O dobrom účinku pochvaly predpokladám tiež viete! Čakám!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?