Vratné fľaše sú tovar ako každý iný
Pomerne dávno som sa nestretla s problémom tzv. vratných obalov. Zdá sa však, že okrem obuvi je aj tento problém tzv. evergreenový, čo v praxi znamená, že z času na čas sa opäť vráti.
Jeden z našich čitateľov nám to pekne a hutne napísal. Ešte vlani na jeseň, keď pracoval v záhrade, mu syn vo vratných fľašiach vozil rôzne nealko nápoje. Prevažne to bola Coca Cola, Sprite či Pepsi Cola zakúpená v Delvite. Záloha za jednu fľašu predstavovala 10 korún. Málokto si ide každú fľašu zameniť hneď.
Aj náš čitateľ si ich nejaký čas nechal v záhrade. Aké bolo jeho prekvapenie, keď mu v obchode, kde ich pôvodne zakúpil, nezobrali ani jednu. Jeden z vedúcich pracovníkov tvrdil, že ich nevykupujú. Náš čitateľ nevedel, či je v práve a či sa môže domáhať výkupu fliaš. Rád by preto vedel, aká je pravda o vratných obaloch a povinnostiach výrobcov, distribútorov a predajcov.
Zákon o ochrane spotrebiteľov, špeciálne o vratných obaloch hovorí, že každá prevádzka, ktorá takéto výrobky uvádza do obehu, je povinná ich aj vykupovať. Dokonca spotrebiteľ nie je povinný sa preukázať potvrdenkou, že obaly zakúpil v tej ktorej prevádzkarni. Jediným argumentom zo strany podnikateľa je skutočnosť, že vo svojej prevádzke nepredáva výrobky vo vratných obaloch príslušného typu.
V našom prípade sa teda teoreticky mohlo stať, že sa v obchode už nepredávajú nealko nápoje vo vratných fľašiach. Keďže medzi zakúpením a vrátením uplynulo niekoľko mesiacov, takáto situácia sa môže pokojne prihodiť. Aj mne zostalo niekoľko takýchto fliaš, pretože obchod, kde zvyčajne nakupujem, už nápoje vo vratných obaloch nemá.
Čo teda robiť? Keďže obchod nesmie vyžadovať zálohové lístky, možno tieto fľaše vrátiť tam, kde ich v súčasnosti predávajú. Že ma teraz majitelia takýchto obchodov prekľajú, je mi jasné. Veď naozaj sú v tom nevinne. Náš čitateľ by rozhodne nemal naraz zobrať celý náklad fliaš - nebolo by to férové voči obchodu, kde v skutočnosti nápoje nekúpil. No riešiť svoj problém predsa len môže. Upozorňujem však, že nemusí dostať pôvodnú 10-korunovú zálohu. Cenu fliaš si môže obchod upraviť, je to vlastne tovar ako každý iný.
Zacitujem ešte raz z listu: „Stále v médiách prezentujú, že sa v záujme životného prostredia zrušia nevratné obaly. Prax je celkom opačná. Rušia sa vratné obaly. Reči o ekológii sú len na vyplnenie voľného miesta v tlači a voľných minút v rozhlase a televízii.“ Nerada citujem klasika: Na Slovensku je to tak. Bohužiaľ! Vôbec si neuvedomujeme, že si z prírody robíme pomaly, ale iste smetisko, na ktoré doplatíme my aj naše deti. Hlavnou devízou výroby a obchodu je zisk. Spotrebiteľ sa zase nechce vzdať svojho pohodlia. To je pravá príčina tej nekonečnej hory nevratných obalov.
V zahraničí na to už prišli, že životné prostredie je pre človeka dôležité. Obávam sa, že nám to ešte poriadne dlho nedôjde!
Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN