Sťažnosti na služby sú na dennom poriadku
Naša poradňa na Uršulínskej ulici je od začiatku zimy viac-menej opustená. Právnička je po ťažkej operácii a mne štrajkuje koleno. Náš tretí kolega sám prevádzku neutiahne.
Funguje iba môj telefón a hádam to ešte chvíľu spotrebitelia vydržia bez osobného kontaktu. Podľa toho, že sa telefonicky denne sťažuje aj desať poškodených, sa mi zdá, že by sme mali byť všetci čo najskôr fit. V poslednom čase sa začali akosi veľmi množiť sťažnosti na služby. Skoro to vyzerá tak, akoby služby nikto nekontroloval. Faktom je, že to ani nie je ľahké - skoro vždy stojí tvrdenie proti tvrdeniu a rozhodnúť o kvalite vykonanej práce nie je niekedy možné. Aspoň nie bez vykonania technických skúšok. A na to Fórum spotrebiteľov ani iné občianske združenie nemá prostriedky.
Ako iba laicky posúdiť, či napríklad plastové okno začalo štrajkovať pre výrobnú chybu, zlú montáž alebo zavinenie zo strany užívateľa? Niekedy ani pri najlepšej snahe nie sme schopní sťažovateľa uspokojiť. Napríklad ani v prípadoch sťažností na správcov bytov. Ak sa nenájde vôľa nadpolovičnej časti užívateľov bytov v dome na výmenu správcu, jednotlivec je v beznádejnej situácii.
Netušíte, ako ťažko sa vyslovuje rada, že si máte vymeniť byt za menší, ak nevládzete z dôchodku platiť, povedzme, 3 tisíc korún za byt bez inkasa. A to je za byt, ktorý ste si odkúpili do vlastníctva v nádeji, že sa nájomné nezvýši na niekoľkonásobok. Málokto počítal s nákladmi na údržbu domu a hlavne s príliš rozšafným prístupom správcov, ktorí niekedy vysoko prevyšujú móresy bývalých domových správ.
O pocitoch krivdy a nespravodlivosti by som na základe styku so spotrebiteľmi mohla písať román. Dám však slovo dôchodcovi, ktorý prišiel do redakcie varovať Bratislavčanov pred opravárom televízorov. Ten prišiel síce hneď na druhý deň, vymenil akúsi súčiastku, zobral 900 korún a odišiel s radou, aby náš sťažovateľ zavolal, ak televízor nepôjde. To sa skutočne stalo. Chyba je iba v tom, že na uvedenom telefónnom čísle bol stále zapojený záznamník. A náš milý opravár sa neozval. Bolo potrebné volať ďalšieho opravára, ktorý prišiel a opravil televízor k plnej spokojnosti zákazníka.
Náš čitateľ, ktorý navštívil redakciu žiadal, aby sme doslova uviedli: „Varujem občanov, aby nevolali J. Kobela zo Sibírskej 57, aby nepochodili tak, ako ja.“ Škoda, že meno toho poriadneho opravára nám nepovedal. Veď aj ja si starostlivo robím zoznam osvedčených poskytovateľov služieb. Ktovie, kedy ho budem potrebovať. Lebo na inzeráty sa spoľahnúť nedá.
Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN