Obchodníci so zľavami klamú zákazníkov

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Koncoročné sviatky sú za nami, ba o chvíľu budeme mať za sebou už aj január. Neviem ako sa plnia želania, ktoré ste dostali k roku 2002. Moje zatiaľ akosi nevyšli. Dúfala som, že sťažností bude pomenej, ale žiaľ, ako by sa s nimi vrece roztrhlo.

Hneď na druhý sviatok vianočný sa sťažovali až dvaja spotrebitelia na súpravy hrncov za asi 20 tisíc korún. Jednému sa začali lámať termoventily, druhému zmenil riad farbu do ružova. Prvú sťažnosť som zvládla ľahko - treba si jednoducho uplatniť právo na reklamáciu. Pri druhej som bola v rozpakoch pri otázke, či zmena farby nemôže mať vplyv na zdravotnú bezchybnosť výrobku - mimochodom vraj certifikovaného.

Po pravde, ak výrobok má značku certifikácie, mal by byť pre užívateľa zaručene neškodný. Ale čo to zružovenie? Ako dlhoročného kontrolóra ma prirodzene hneď napadne podozrenie, či je certifikát pravý. Nuž ale to je už kompetencia orgánov ochrany spotrebiteľov platených z našich daní, najmä Slovenskej obchodnej inšpekcie, na ktorú odporúčam sa obrátiť s podnetom na prešetrenie.

O desiatkach sťažností na obuv, textilné výrobky, vyúčtovania služieb spojených s bývaním či UPC sa rozpisovať nebudem. Na moje veľké prekvapenie mi hneď začiatkom januára volali rozhorčení spotrebitelia v inej veci. Najprv som to nebrala celkom tragicky, ale množstvo sťažností ma prinútilo pozrieť sa na vec zblízka. O čo vlastne šlo? Nuž naši obchodníci, ktorí dávajú „majland“ na reklamu si zase raz strelili vlastný gól. A poriadny. Vyhlásili - pohádzali do schránok - že znižujú ceny o 30, 50, 70 percent.

Spotrebiteľov asi najviac nahneval obchod NAY, ktorý inzeroval 50-percentné zníženie ceny atraktívnych televízorov odo dňa X. Kúpychtiví zákazníci sa na hodinu H dostavili v mimoriadne hojnom počte aj zo 100 kilometrovej vzdialenosti a dostali figu borovú. Predajcovia im povedali, že televízorov bolo málo a vypredali ich už deň pred akciou. Zrejme si ich rozobrali sami, alebo pre svojich známych. Je fakt, že obchody poskytujúce akcie sa aj v cudzine kryjú poznámkou: platí do vypredania zásob. Konečne to je cieľom akcie, aby sa skladové priestory uvoľnili pre nový tovar.

Neviem si ale predstaviť, že by sa ako-tak súci obchodník dopustil napr. v susednom Rakúsku takto hrubej urážky svojich zákazníkov. Nepotreboval by ani špeciálny právny predpis, že takto klamať nesmie, pretože by sa bál straty priazne spotrebiteľov. O Amerike ani nehovorím, pretože by sa zaručene našiel advokát, ktorý by vysúdil finančné straty (úhradu za dopravu, dovolenku, psychickú ujmu a pod.) za všetkých sklamaných zákazníkov.

Suma sumárum: možno by takýto „tiežobchodník“ o rok už svoj faul nemal možnosť zopakovať. Žiaľ u nás sa naši právnici a súdy na spotrebiteľské problémy dívajú z privysokého nadhľadu ak nie priamo znevažujúco. Stále si nikto neuvedomuje, aký by to bol výnosný džob vymáhať odškodné v mene spotrebiteľov a získavať percentá z odškodnenia ako honorár. Azda sa dožijeme aj toho - len to vydržať.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?