Nepriateľom zákazníkov sú často aj úrady

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

V polovici októbra sa prudko zvýšili ceny niektorých priplácaných liekov, ktoré užívajú predovšetkým starší ľudia. Pravdepodobne ani lekári nestačili včas zareagovať, preto sa v lekárňach odohrávali také malé ľudské tragédie.

Bola som svedkom niekoľkých prípadov, keď starkí či starké po oznámení sumy, ktorú mali za liek zaplatiť, odchádzali bez ich vyzdvihnutia. Pritom to boli lieky, ktoré sa majú užívať aj niekoľkokrát denne a bez vysadenia. V duchu som ľutovala obe strany pultu. Lekárnici to „schytali“ v plnej paráde a pacienti boli v mnohých prípadoch na infarkt.

Mňa čakal infarkt až vonku. Skupina zdravých (zatiaľ) mladých ľudí sa bavila na národohospodársku tému: úbytok dôchodcov - viac peňazí v štátnej kase na naše sociálne vreckové. Ich cynizmus ma natoľko zaskočil, že som stratila reč. Našťastie. Pretože staršia pani, ktorá prehodila: ani vy nebudete večne mladí - si vyslúžila zborové: stará p...

Čo je to za spotrebiteľská téma, pýtate sa v duchu? Nuž je. Hovorím o ľudskom faktore a nemyslení. Predovšetkým na úradoch, ktoré žijú z našich daní a sú službami ako všetko, čo má dočinenia so životom občanov. V konkrétnom prípade by napríklad stačilo, aby sa o zmene cien liekov dozvedeli aspoň lekári prvého kontaktu - teda „obvoďáci“ - včas, aby mohli svojich pacientov pripraviť. Či už zmenou liekov na tie „nepriplácané“ alebo aspoň psychicky.

A zostanem ešte pri dôchodcoch, veď konečne aj ja žijem z dôchodku. Vdovský dôchodok mi chodí z Českej republiky, t.j. z cudziny. Musím teda každý štvrťrok zasielať tzv. Protokol o žití na Českú správu sociálneho zabezpečenia. Tento protokol musí byť overený na matrike. Iste ste pochopili, že tento problém sa vzťahuje na stovky dôchodcov. Okrem toho, že to považujem za vrcholne nedôstojné (dokazovať, že žijem) upozornila ma táto povinnosť na ďalší úradnícky výkon.

Ak sa pamätáte, bola diskusia, že občan musí vždy dostať informáciu, nie iba v úradné dni. Na bratislavskom okresnom úrade I si to vysvetlili tak, že napríklad matrika, ktorá úradovala tri dni v týždni, zredukovala svoju činnosť iba na dva. A aby nikto neotravoval, v iné dni sa na úrad vôbec nedostanete. Ja sa iba prekvapene pýtam, akýže to je pán, ten zákazník?

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?