S nepoctivými obchodníkmi sa súďte, alebo svoju skúsenosť medializujte

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Z obchodnej inšpekcie som odišla v roku 1995, napriek tomu dostanem z času na čas za jej činnosť vynadané. Dosť ma to mrzí, pretože takto reaguje iba rozčarovaný a sklamaný občan - spotrebiteľ, ktorý pociťuje krivdu za to, že sa ho nemá kto účinne zastať.

Posledný raz sa mi to stalo minulý piatok, keď ma zastavila nahnevaná staršia pani a povedala: Na tú vašu inšpekciu môže spotrebiteľ zabudnúť! Našťastie sme obe mali trochu času. Tak som sa dozvedela, čo ju nahnevalo a ona si už bude pamätať, že zastupujem občianske združenie Fórum spotrebiteľov, ktorého právomoci sú veľmi obmedzené.

O čo išlo? Vraj Slovenská obchodná inšpekcia neprijíma spotrebiteľské sťažnosti a tvrdí, že nepatria do jej kompetencie. Aby som čiastočne obránila SOI, je skutočne pravdou, že nemá oprávnenie v rámci reklamácie tovaru či služieb vstupovať medzi sporné strany, t. j. podnikateľa a spotrebiteľa. V rámci riešenia reklamácií spotrebiteľov môže nanajvýš konštatovať oprávnenosť reklamácie. Aj v tomto - teda kladnom - prípade sa však musíte dohodnúť s predajcom či poskytovateľom služby, ako urobí nápravu. Ak to z akýchkoľvek dôvodov odmietne urobiť a vy trváte na tom, že sa stala škoda - musíte sa naozaj obrátiť na súd. Alebo zvoliť cestu medializácie, čiže napísať do novín, časopisov, rozhlasu či televízie, čo sa vám stalo.

Žiaľ, väčšina z vás mi telefonuje a ja potom nemôžem konkretizovať prípad. Veľmi rýchlo by som sa totiž ocitla pred súdom a mala na krku žalobu za poškodzovanie dobrého mena či podnikateľskej činnosti toho, kto sa voči vám správal neprístojne. Verte, že hypermarkety, na ktoré sa v poslednom čase najviac sťažujete, majú dosť právnikov na to, aby sa z červenej stala postupne sivá, ak nie úplne iná farba.

Zostaňme však pri oprávneniach SOI. Na čo SOI rozhodne kompetenciu má, je kontrolovať akosť služieb a tovaru, správnosť cien účtovaných konečnému spotrebiteľovi, správnosť a úplnosť informácií a konečne aj správnosť reklamačného postupu. Preto by si mala viac všímať napríklad v hypermarketoch, že reklamovaný tovar posudzuje neoprávnená osoba. Najčastejšie dodávateľ alebo dovozca, ktorý, samozrejme, všetky reklamácie spotrebiteľov odmietnu pod zámienkou, že tovar nebol používaný podľa akýchsi pravidiel. Tento postup s obľubou používa napr. pri popraskaných kožených výrobkoch, značkových teniskách za pár tisíc korún, či dokonca kožených sedacích súpravách, ktoré spotrebiteľ užíval mesiac alebo dva.

V najlepšom prípade obchod neuzná reklamáciu s odôvodnením, že chybu treba reklamovať ihneď. Čo má byť to ihneď síce nie je definované, ale ako výhovorka poslúži. Málokto si s reklamáciou počká až na koniec zákonnej lehoty, ale napríklad podrážky tenisiek predsa nikto denne neprezerá.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?