V hypermarketoch výrobky nepredvádzajú

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Mám na stole sťažnosti, ktoré mi posielate do redakcie. Dnes ich je akosi veľa, nuž pozrime sa, o čo ide. Spoločným menovateľom je: chýbajúca predpredajná informácia.

Za tých desať rokov, odkedy sa zaoberá Fórum spotrebiteľov medializáciou spotrebiteľských práv, sa už výrazne zmenilo správanie spotrebiteľov. Väčšina si dáva pozor, aby nenakúpili potravinárske, či iné výrobky po uplynutí lehoty spotreby. Taktiež sa dožadujú záručných listov a návodov na používanie výrobkov.

S príchodom hypermarketov sa objavil nešvár: Často je návod na používanie výrobku v cudzej reči, kupovaný výrobok nemá kto predviesť a propagované lacné potraviny sú už na hranici (ak nie po nej) lehoty spotreby. O tom, že práve tieto údaje sú s obľubou prelepené paginovačkou udávajúcou cenu, už ani nehovoriac. Na túto tému je veľa vašich listov a odpoveď je iba jedna: nehanbite sa vyložiť hoci pri pokladni výrobky, pri ktorých nie je všetko v poriadku.

Bol by v tom čert, aby sa naše hypermarkety nesprávali na Slovensku rovnako slušne ako v krajine ich pôvodu. Koniec koncov u nás nevykonávajú žiadnu charitu, ale biznis za naše peniaze. Toľko predovšetkým o lehote spotreby - najmä potravinárskeho tovaru.

Väčšmi je nepochopiteľné, ak je cenovka „nacapená“ na piktograme (názorné obrázky) o spôsobe použitia výrobku. Neverila som vlastným očiam, keď som v jednom z vašich listov našla pomerne veľký kartónový obal žiarovky, kde boli tri štvrtiny plochy úplne prázdne a na samom okraji, kde bol piktogram, bola nalepená mohutná cenovka. No a čo, poviete si, veď je jasné, že žiarovku namontujem do lampy a hotovo. Mali by ste pravdu, ak by nešlo o špeciálne žiarovky, ktoré sa nemôžu dávať do lustrov svietiacich dolu hlavou.

Nášho čitateľa táto „maličkosť“ stála vyše 40 korún, pretože žiarovky vydržali iba pár dní a reklamáciu pre nesprávne používanie výrobku obchod neuznal. Je tam toho, povie si zástupca ľudu s príjmom vysoko prevyšujúcim priemernú mzdu v SR. Žiaľ, podstatne vyšší je počet tých, ktorí podobne ako náš čitateľ, je dôchodcom, ktorého dôchodok sa k onému priemeru iba ťažko približuje.

Podobne chodila aj naša čitateľka, ktorá si kúpila striebornú retiazku za 900 korún a nepovedali jej, že ju treba iba stále nosiť na krku (t.j. bežne umývať) a nesmie byť tesná. Čitateľka sa správne spytuje, načo je predavačka v obchode. Žiaľ, v tomto prípade viem poradiť iba to, že ak sa chce čitateľka domôcť uznania reklamácie, musí si dať na vlastné náklady vyhotoviť súdnoznalecký posudok (zoznam znalcov poskytne za poplatok súd). Ak bude posudok v jej prospech, môže potom vymáhať svoju pohľadávku súdnou cestou. Faktom je, že ak súd vyhrá, musí jej príslušný podnikateľ zaplatiť všetky vzniknuté náklady vrátane straty času, čo môže vysoko prevýšiť cenu retiazky. Múdry podnikateľ preto spotrebiteľa na súd nedoženie.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?