Knihu, ktorú si už niekto raz prečítal, by mal rozoznať každý kníhkupec

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Minulý týždeň sa v našej poradni zastavil veľmi rozčúlený spotrebiteľ. Chcel vedieť ako má splniť svoju povinnosť - zaplatiť dlh vo výške pár desiatok halierov veľkej stavebnej sporiteľni. V opačnom prípade mu hrozila platená upomienka vo výške 529 Sk.

Myslíte si, že som si ten začiatok vymyslela? Poďme k faktom. Poukážkou na pošte môžete podať minimálne 4 Sk. Banka prevodný príkaz „závratnej“ halierovej sumy nezrealizuje. Dotyčná stavebná sporiteľňa neprijíma priame platby. Sťažovateľovi som poradila, aby tých pár halierov podal v obálke doporučene na adresu uvedenú na kurióznej upomienke. Súčasne som mu sľúbila, že zistím čo a ako. Vzhľadom na autoritu Fóra spotrebiteľov som sa po dlhšom telefonovaní prebojovala k šéfstvu. Bežný spotrebiteľ sa totiž nedostane cez bariéru sekretárok nikam.

Po pomerne krátkom rozhovore bolo jasné, že stavebná sporiteľňa sa „sekla“. Chybu v dohľadnom čase odstráni odvolaním oného zastrájajúceho oznámenia o možnej sankcii. Načo teda o všetkom písať? Je na to dobrý aj zlý dôvod. Dobrý je ten, že ak sa občanovi stane krivda a obráti sa na správne miesto včas, dá sa veľa vecí bezproblémovo napraviť. Zle je, že aj po jedenástich rokoch sa ešte ekonomicky silné služby nenaučili posudzovať svoje kroky z hľadiska spotrebiteľa. Viem si predstaviť, koľko adrenalínu sa vylialo v dôsledku inkriminovaného listu. A to kvôli pár grošom.

Na stole mám však aj vaše listy, v ktorých sa sťažujete na neochotu obchodu riešiť vaše spotrebiteľské problémy. Doteraz som si myslela, že práve kníhkupectvá vychádzajú spotrebiteľom v ústrety, aby si zachovali ich priazeň. Veľmi ma prekvapil list našej čitateľky, ktorá svojmu priateľovi kúpila dve knihy 24. januára ako narodeninový dar. Keď mu ich o tri dni venovala, vyšlo najavo, že obe knihy už vlastní. Pridala teda ku knihám aj odložený pokladničný blok s tým, aby si knihy vymenil. Obdarovaný to aj chcel bezodkladne urobiť a hneď v pondelok 29. januára zašiel do kníhkupectva. Čitateľka sa pýta, či mal kníhkupec právo na to, aby knihy nezamenil za iné.

Nuž prísne vzaté podľa Obchodného zákonníka mal. Obchod nemusí vziať späť bezchybný tovar. Pozor, nemusí, ale môže! Argumentácia zo strany obchodníka v tomto prípade znela, že si spotrebiteľ mohol za tých päť dní knihy prečítať. Nuž hádam mohol. Ja sama som však vyslovene knihomoľka a tvrdím, že na 95 percent rozoznám knihu, ktorú si už niekto prečítal. A čo viac odborník - kníhkupec. O čo mu vlastne išlo, ak nevyhovel prosbe spotrebiteľa? Neviem, viem však, že pravdepodobne prišiel bezplatne k masívnej negatívnej reklame.

Keďže mám adresu kníhkupectva uvedenú v liste našej čitateľky, ešte aj ja si dám pozor, aby som k nim nakupovať nešla. Svojím spôsobom sú takéto poznatky jediným „honorárom“ za poradenstvo, ktoré už roky vykonávam bezplatne. Aj keď mi nedávno jedna pani povedala, že počula o tom, ako dobre sme platení. Neverte. Fórum spotrebiteľov pracuje čisto na základe grantov a sponzorských darov. Ak sa nestane zázrak, možno zakrátko nebudeme mať ani poradňu.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?