Spotrebiteľom možno svitá na lepšie časy

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Posledný príspevok roku 2000 som zakončila vyslovením želania, aby veľká spotrebiteľská rodina na Slovensku mala čo najmenej problémov v novom tisícročí. Zdá sa, že sa mi toto želanie nesplní.

Ak aj vy patríte k tým desiatkam nahnevaných a rozčarovaných spotrebiteľov, ktorí mi medzi sviatkami, ale aj po nich telefonovali vo veci nekvality v hypermarketoch, potom mám pre vás v novom roku iba jednu dôležitú radu. Pri nákupe predovšetkým potravín si zoberte pokladničný blok domov! Nenechajte ho v košíku, ani ho nevyhadzujte skôr, ako ste si skontrolovali akosť napr. balíčkovaných mäsových výrobkov alebo lehotu spotreby na mliečnych výrobkoch.

Je pravda, že všetky potravinárske výrobky v čase predaja nesmú mať prepadnutú lehotu spotreby, ale bez väčšieho nebezpečenstva môžem použiť výrobok po lehote spotreby napríklad pri cestovinách, cukre či dokonca konzerv, či už kompótov alebo hotových jedál. Pravda nie nakúpených za pôvodnú cenu, ale napr. pre vašu peňaženku výrazne výhodnú.

Podľa zákona síce výrobok po lehote spotreby nemá čo hľadať v predajni a obchodná inšpekcia to aj pokutuje. Na druhej strane si v posledný deň spotreby môžem z niektorých výrobkov pokojne zakúpiť väčšie množstvo v rámci akcie. V mnohých prípadoch nie je problém posúdiť akosť výrobku zmyslami, čo je pre spotrebiteľa jednoduché. Pri konzervách platí taká zásada, že ak je vyrobená kvalitne, to znamená, že vydrží minimálne niekoľko týždňov, potom sa jej nemôže nič stať ani po skončení lehoty jej spotreby. Isteže sa znižuje obsah vitamínov, ale chuť zostane zachovaná. Zato skorodovanú alebo mechanicky poškodenú konzervu by som nekúpila ani náhodou, pretože môže obsahovať napr. ťažké kovy.

Prečo dávam práve takéto rady? Čoraz viac spotrebiteľov s nízkym príjmom sa pýta práve na túto problematiku. A prečo si uschovať pokladničný blok aj za potraviny z hypermarketov? Nuž príliš veľa Bratislavčanov sa sťažovalo, že v úhľadnom balíčku mäsa po rozbalení našlo „flák“ mäsa nie iba nevzhľadného, ale aj zapáchajúceho. Žiaľ, musela som im povedať, že nemajú šancu na nápravu, keďže paragon nechali v košíku, alebo vyhodili hneď za pokladňou. Darmo sa dožadujeme drastických kontrolných opatrení, ak my sami si nesplníme svoju základnú spotrebiteľskú povinnosť - uschovať dôkaz o tom, kde sme tovar nevyhovujúcej akosti kúpili!

Inak neviem, či ste si všimli, ale tento rok sa nekonali „večné“ inventúry (od Silvestra do Troch kráľov) vo väčšine malých obchodov. Ich majitelia si totiž uvedomili, že spotrebiteľ, ktorý od ich zatvoreného obchodu odíde, sa už, vzhľadom na ponuku hypermarketov nemusí vrátiť. Aj sa mi zdá, že obsluha je akási ochotnejšia a ani ceny v čase sviatkov natoľko „nevyleteli“ ako po iné roky. Možno konečne svitá spotrebiteľom na lepšie časy. Iba musíme spoločne ešte umravniť niektoré hypermarkety.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb a zobrazovať relevantnú reklamu. Zobraziť viac informácií. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači.