Ak sa vám na dovolenke nepáči, sťažujte sa!

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Posudzujúc podľa horúčavy je už takmer šesť týždňov leto. V skutočnosti väčšina spotrebiteľov dovolenkuje spravidla až v júli a auguste. Avšak stále viac ľudí je priebehom dovolenky sklamaných a v septembri sa naše dvere na poradni nezatvoria pod náporom sťažností.

Zastávam názor, že predvídanie je lepšie ako sklamanie, a preto niekoľko rád, ako minimalizovať riziká v súvislosti s dovolenkou. Začína sa to už pri rozhodovaní: využiť služby cestovných kancelárií, alebo ísť na vlastnú päsť. Cestovné kancelárie ponúkajú komfort a bezstarostný priebeh dovolenky. No pozor, nie vždy sú splnené podmienky, ktoré sľubovali nádherné prospekty.

Ak sa rozhodnete ísť s cestovkou, potom si vyberte pre istotu takú, ktorá už dlhší čas pôsobí na trhu a nie sú s jej menom spojené škandály. V každom prípade si pozorne prečítajte podmienky zmluvy. Čím menšie písmo, o to pozornejšie čítajte! Čomu nerozumiete, to si dajte vysvetliť. Na čom vám osobitne záleží, to žiadajte písomne zakotviť v zmluve. Neškodí, ak si dáte potvrdiť, že je cestovná kancelária poistená pre prípad krachu.

Ja osobne nepovažujem za najhorší prípad, ak cestovka zruší dovolenkový pobyt pred vycestovaní. Podstatne horšie je, ak ľudí síce odvezie na miesto určenia, ale tam nie je zaistené ubytovanie ani cesta nazad. Považujete to za nemožné? Nuž, stalo sa už nemálo ľuďom. Preto je lepšie klásť na začiatku nepríjemné otázky, ako sa dostať do nepríjemnej situácie.

Ak sa napriek uvážlivému prístupu k zabezpečeniu dovolenky ocitnete v nevyhovujúcom hoteli, tmavej izbe či inej nepríjemnej situácii, platí pravidlo: ihneď sa sťažovať u delegáta a dožadovať sa nápravy. Samozrejme si musíte opatriť čo najviac dôkazového materiálu - fotografie nedostatkov, adresy svedkov zo zájazdu či sťažnosť podanú u miestneho personálu. Môže sa totiž stať, že delegát sľúbi na mieste nápravu, ale po príchode domov svojim nadriadeným všetko poprie. Ceny zájazdov sú už svetové, a preto sa mnohí budú chcieť svojho práva domôcť súdnou cestou. Pred súdom však svoju pravdu musíte dokázať. A ako hovoria bratia Česi: co je psáno, to je dáno - platí predovšetkým na súde.

Otrávila som vám náladu? Prepáčte! Myslím si, že opatrnosť ešte nikdy nikomu neuškodila. Keby ste počúvali neuveriteľné príbehy, ktoré sa spotrebiteľom naozaj stali, pochopili by ste, prečo niekedy vzbudzujem dojem, že som pesimistka. Nie som, iba som toho už pomerne veľa zažila. A verte, vždy sa mi vyplatilo venovať pozornosť príprave! Želám vám, aby ste strávili krásnu dovolenku podľa svojej predstavy. Aby ste sa na nej stretli iba s priateľskými a serióznymi ľuďmi. Aby vaše plavky nevybledli, batožina sa nestratila a po návrate ste sa mohli pochváliť najkrajšími suvenírmi. Skrátka, želám vám všetko naj, iba to nie, aby ste po návrate potrebovali moje rady.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?