• Zdravie a životný štýl
  • 10.01.2019 09:25

Zníženú imunitu nakopne chren, škorica aj pohyb

0 0
Chrípka
Zdroj: TASR

Ste stále unavení, bez energie a neviete sa zbaviť pocitu, že na vás neustále ,,niečo lezie“? Príčinou môže byť znížená imunita. Prejavuje sa zvýšenou chorobnosťou, únavou aj nechutenstvom.

 Hlavnou úlohou imunity je chrániť organizmus pred nebezpečnými škodlivými látkami. Imunitný systém je schopný rozoznať, čo je pre telo vhodné a čo mu škodí a dokáže si s týmito škodlivými patogénmi poradiť.  Ak sa ale telo nevie brániť, vtedy prichádzajú zdravotné problémy.

 Oslabená imunita môže spôsobovať:

  • opakujúce sa prechladnutia
  • infekcie, napríklad močových ciest
  • trvalo zvýšenú teplotu
  • herpesy
  • afty
  • mykózy či rôzne ďalšie kožné
  • chronická únava

 Trvá dlho, kým sa človek zotaví aj z ľahšieho ochorenia.

 Ako posilniť imunitu organizmu

Zaraďte do svojho jedálnička viac ovocia a zeleniny. Veľmi účinnými sú citrusy – pomaranče, citróny,  mandarínky. Obsahujú vitamín C, ktorý je práve pri oslabenej imunite potrebný. Nebojte sa siahnuť po cesnaku, je prírodným antibiotikom.

Cibula, cesnak – tieto prírodne lieky udržia organizmus v zdraví po celú zimu. Zlepšujú krvný obeh, účinkujú ako balzam na pľúcne orgány, pomáhajú pri kašli, astme, chrípke, prechladnutí. Zabíjajú baktérie, plesne. Posilňujú imunitný systém.

Chren – je bohatý na liečivé látky ako vitamín C, enzýmy, flavonoidy, vápnik, draslík, horčík, fosfor. Pomáhajú zmierňovať bežné príznaky chrípky, prechladnutia a infekcií dýchacích ciest.

 Zázvor - zahubí bacily, zníži horúčku a uľaví pri bolesti v hrdle. Tiež dodáva energiu, zlepšuje trávenie a znižuje krvný tlak. Ideálny je čerstvý alebo v podobe čaju.

 Citrusy - sú hlavným a najbohatším zdrojom takmer všetkých ochranných bioaktívnych látok – vitamínov, minerálov, flavonoidov, enzýmov, vlákniny. Sú to živiny, ktoré zvyšujú imunitu, uplatňujú sa v prevencii civilizačných ochorení.

Hliva ustricová - výťažky z húb sa nazývajú betaglukány a majú protirakovinové, protimikrobiálne, protiinfekčné a imunostimulačné účinky.

Kustovnica čínska (goji) – jej plody bránia predčasnému starnutiu, posilňujú imunitný systém, pomáhajú v prevencii a liečbe diabetu a chránia pred ochoreniami srdca a rakovinou

Škorica - pomáha posilňovať odolnosť organizmu a považuje sa za prírodné antivirotikum. Zmierňuje príznaky prechladnutia, zbavuje organizmus hlienov, povzbudzuje pri psychickej skleslosti. Užívajte štipku, maximálne štvrť kávovej lyžičky denne, v pohári vody alebo s lyžičkou medu.

Preventívna prehliadka môže zachrániť život, mnohé ochorenia totiž začínajú nenápadne. Upozornilo na to Ministerstvo zdravotníctva (MZ) SR, ktoré vyzvalo Slovákov na väčšiu zodpovednosť za vlastné zdravie. Za presadzovaním aktívneho prístupu k zdravému životnému štýlu vidí rezort možnosť zvýšenia kvality života.

Pite citrónovú vodu

Netreba zabúdať ani na pitný režim, pričom najvhodnejšia je čistá voda. Mali by ste jej vypiť aspoň 1,5-2 litrov denne. Celkovo na zdravie má voda s citrónom viaceré priaznivé efekty. Vďaka vitamínu C dochádza k zlepšeniu imunity a funkcie imunitného systému.

Športujte, pohybujte sa na čerstvom vzduchu

Už 30 minút mierneho pohybu denne, napríklad chôdze, zvyšuje hladinu buniek imunitného systému. Čím viac sa budete hýbať, tým viac naštartujete svoju obranyschopnosť.

Otužujte sa

Základom by malo byť domáce otužovanie, najlepšie prúdom horúcej a studenej vody. Pomáha aj sauna. Naučíte telo na náhle zmeny teploty, podporíte tým pohotovosť krvných ciev, ktoré potom dokážu pružnejšie reagovať. Ovplyvníte tak nielen svoju obranyschopnosť, ale ľahšie sa popasujete s akýmkoľvek prechladnutím či infekciou.

Vyhnite sa užívaniu antibiotík

Antibiotika bojujú proti bakteriálnym infekciám, a pomáhajú veľkému počtu ľudí. Okrem tých zlých baktérii však ničia aj tie dobré. Narušujú prirodzenú mikroflóru tela, a to najmä v čreve, čím môžu spôsobiť nepríjemné zažívacie ťažkosti a oslabiť imunitu. Preto patria k nepriateľom imunitného systému. Na bežné nachladnutie a chrípku navyše neúčinkujú.

(ben)

 

 


Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Bratislavských novín.