Stojíte v dopravnej zápche? Nenadávajte: Spôsobujete ju aj vy

26.10.2018
Dopravná zápcha na bratislavskom obchvate

Zdroj: TASR

Páčil sa vám článok?

Pre väčšinu ľudí žijúcich v Bratislave sa auto stáva miestom, kde strávia veľkú časť svojho pracovného týždňa a na konci dňa aj celého života. Aj keď má naše hlavné mesto iba pol milióna obyvateľov, dopravné zápchy by nám mohli závidieť aj oveľa väčšie metropoly sveta. 

Bra­ti­slava má v pre­počte na ti­síc oby­va­te­ľov viac áut ako su­sedné hlavné mesto Rakúska - Vie­deň, kde žije viac ako 1,7 mi­li­óna oby­va­te­ľov. Enormný počet áut zamoruje ovzdušie, obsadzuje verejné priestory, spôsobuje hluk, prach a znižuje kvalitu života ľudí v meste. Všetky tieto autá prúdia ulicami mesta a parkujú kade-tade na chodníkoch, trávnikoch.  Cestovanie autom pritom spôsobuje problémy aj samotným vodičom, sú často v strese, stratu času, majú bolesti chrbta. 

Výsledkom dnešného dopravného chaosu je, že ako ľudia žijúci v Bratislave sa prestávame na ulici cítiť bezpečne. Ľudia využívajú auto aj na úplne krátke vzdialenosti, čo by sa dalo nahradiť chôdzou, MHD alebo jazdou na bicykli. Od spustenia projektu Slovnaft BAjk začalo brázdiť ulice viac cyklistov, čo je pozitívne, lebo nestojíte v kolónach, nemáte problém zaparkovať. Navyše, bicyklovanie je zdravé, neničí životné prostredie, spôsobuje pocit šťastia a zvyšuje výkonnosť v práci. Na to, ale aby sme mohli cestovať bezpečne na bicykli  potrebujeme bezpečné cyklotrasy, čo dúfajme, bude v budúcnosti vyriešené k spokojnosti cyklistov.

Do Bra­ti­slavy pri­chá­dza z ostatných prímestských miest až 120 až 150-ti­síc áut pre­važne s jed­ným pa­sa­žie­rom. Prie­merný bra­ti­slav­ský vo­dič strávi ča­ka­ním v ko­lóne priemerne 30 hodín ročne. Pre ľudí, ktorí ces­tujú z Ro­vinky a všet­kých de­dín za ňou, je to ešte viac. Keď  zo­be­rieme do úvahy, že takto člo­vek ces­tuje celý svoj ak­tívny ži­vot (už cca od 7 ro­kov kvôli škole, neskôr za prácou až do dô­chod­ko­vého veku), naz­biera sa tých ho­dín sku­točne veľa a to po­čí­tame len cestu do práce a z práce.

Okolo 150-ti­síc Slo­vá­kov teda ča­ka­ním v záp­che pre­márni cel­kom 1 653 ho­dín = 68 dní = 2,2 me­siaca svojho ži­vota. Tento čas sa dá využiť určite aj zmysluplnejšie, nepríklad dovolenkovaním, venovaním sa svojim záľubám alebo strávil čas s rodinou. Keby sme do tohto času ne­rá­tali noc, ale iba ak­tívnu časť dňa, o ktorú v pod­state ide, v sto­ja­com aute sa vo­dič oberá o dva­krát viac času, čiže 4,5 me­siaca bde­lého ži­vota. To znie tak­mer ako vä­ze­nie.

V roku 2017 len vrámci kam­pane Do práce na bi­cykli ušet­rilo 8 532 účast­ní­kov 315-ti­síc ki­lo­gra­mov oxidu-uhli­či­tého. Na to, aby sme ale mohli efek­tív­nej­šie vy­uží­vať inú do­pravu ako automobilovú, po­tre­bu­jeme teda lep­šiu in­fra­štruk­túru. 

Dán­ska Ko­daň má 775 033 oby­va­te­ľov, šir­šia ko­dan­ská mest­ská ob­lasť až 1,3 mi­li­óna. Z týchto ľudí až 41% vy­užíva na pre­sun bi­cy­kel. Zvy­šok per­cent tvo­ria ces­tu­júci v au­to­bu­soch, vla­koch a au­tách. Cyklisti sa tam cítia bezpečne, pretože majú vybudovaných až 390 km od­de­le­ných cyk­lot­rás od ciest, kto­rými sa do­sta­nete úplne všade. Okrem zdravotných benefitov je týmto spôsobom  aj množ­stvo ušet­re­ných emi­sií. 

 (nc)

Páčil sa vám článok?