Bratislavskí poslanci sa zhodli, že k diskusii o parkovacej politike sa treba vrátiť

14.1.2018

Zdroj: abn

Páčil sa vám článok?

To, či sa parkovacia politika začne spúšťať do praxe už v tomto volebnom roku, nie je isté, no je potrebné sa na pôde bratislavského mestského zastupiteľstva vrátiť k diskusii o tejto téme. Zhodli sa na tom poslanci Dana Čahojová (Bratislavský klub) a Ján Buocik (Klub Most-Híd) v relácii Mesiac v Bratislave spravodajskej televízie Tablet.TV.

Čahojová upozornila, že kľúčovou otázkou v celej záležitosti ostáva pripravenosť hlavného mesta reagovať na výzvy, ktoré so sebou prinesie spustenie celomestských parkovacích zásad. Poukazuje pritom na problém s parkovacími kapacitami, ktoré musia byť pre rezidentov garantované a na druhej strane i vytvorené v podobe záchytných parkovísk pre tých, ktorí do mesta prichádzajú. Pochybnosti podľa nej pretrvávajú v otázke kontroly a celkovej vymožiteľnosti parkovacej politiky, aj vzhľadom na personálne kapacity mestskej polície, ktorá by mala na dodržiavanie pravidiel dohliadať. „Ak niečo zaviesť, tak to, čo je naozaj v praxi realizovateľné," zdôraznila. Schválenie dodatku štatútu hlavného mesta, ktorý v celom schvaľovacom procese zavedenia parkovacej politiky chýba, Čahojová nevylučuje, dôležité sú však pre ňu realizovateľné garancie. „Je to otázka diskusie, či vieme nájsť záruky, že sa budú stavať parkoviská, že sa porušenia budú riešiť a aj to, že bude posilnená verejná doprava tak, aby ľudia mali motiváciu ju využívať," uviedla.

Buocik súhlasí s tým, že poslanci musia byť presvedčení o realizovateľnosti a udržateľnosti zavádzaného systému. Upozorňuje však zároveň na to, že parkovaciu politiku nemožno donekonečna odkladať neustálymi diskusiami. „Nemôžeme sa stále točiť v kruhu a hovoriť o tom, čo môže spôsobiť problém," upozornil. „Celkom iste aplikačná prax ukáže, že je potrebné niečo doladiť, vylepšiť, zmeniť. Ale nemôžeme o tom len rozprávať a teoretizovať," skonštatoval, pričom tému parkovacej politiky prirovnal k téme dlhoročného problému okolo bývalého obchodného domu, stavby známej ako Hirošima v Ružinove. „V oboch prípadoch už musíme 'buchnúť do stola' a prijať riešenie," zdôraznil poslanec, ktorý v mestskom parlamente zastupuje Ružinov.

Zdroj: TASR

​Zavedenie parkovacej politiky potrebuje hlavné mesto podľa Buocika o to viac, že súčasný stav je anomáliou v rámci Slovenska. „Nieže vo všetkých krajských mestách, ale už pomaly ani v okresných mestách to nefunguje tak, že tí, ktorí do mesta prichádzajú, môžu zabrať miesto ľudí s trvalým pobytom, stáť tam akokoľvek dlho, nič za to neplatiť a nebyť za to ani postihnuteľní," povedal.

Obaja poslanci sa v diskusii vyjadrovali k ďalším výzvam, ktoré čakajú hlavné mesto v aktuálnom roku, špeciálne i v súvislosti s projektmi celomestského významu plánovanými v mestských častiach, ktoré zastupujú. Čahojová, ktorá je starostkou Karlovej Vsi, zdôraznila očakávania i otázky v súvislosti s modernizáciou Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály. „Ide o nevyhnutný projekt, dlho na to čakáme. Zároveň však trváme na tom, aby ho mesto pripravilo tak, aby boli dopady na obyvateľov, v súvislosti so samotnou výstavbou a dopravnými komplikáciami, čo najmenšie," uviedla. Potvrdila, že mestská časť je hlavnému mestu pripravená vyjsť v ústrety v otázke povolenia prác v nočných hodinách a počas víkendov, od mesta však žiada dôveryhodnú a transparentnú komunikáciu o tom, ako bude realizovať výstavbu a čo prinesú jednotlivé jej etapy.    

I v prípade Ružinova je jedným z najdôležitejších projektov, zatiaľ vo fáze administratívnej prípravy, oprava Ružinovskej električkovej radiály. Buocik pritom upozornil na to, že projekt, ktorý má byť realizovaný prostredníctvom eurofondov, už nesmie stagnovať. „Pomaly sa nám bude končiť druhé programovacie obdobie, preto nesmieme zmariť šancu využiť fondy EÚ, je otázne totiž, či takúto možnosť neskôr budeme mať," upozornil. Verí, že sa výrazne pohne aj projekt opravy železničného priecestia v križovaní Ivánskej a Vrakunskej cesty, na ktorý je v rozpočte hlavného mesta vyčlenených milión eur. „Územné rozhodnutie je vydané už od roku 2012, je však potrebné dokončiť majetkovoprávne vysporiadanie a posunúť sa do fázy stavebného povolenia a samotnej realizácie," pripomenul.

Vo všeobecnosti podľa neho platí, že mesto má v súčasnom dobrom ekonomickom období možnosť aspoň sčasti dobehnúť výrazný investičný dlh, ktorý sa za roky v Bratislave naakumuloval. „Je pravda, že ak by sme chceli vyriešiť všetko, potrebovali by sme aspoň desaťročie dobrých ekonomických rokov. No aj tak máme naozaj možnosť to pozitívne hospodárenie premietnuť do reálneho života ľudí. Je preto potrebné, aby mesto malo pripravené dobré projekty a dokázalo ich šikovne realizovať," upozornil.

Obaja poslanci sa vyjadrovali aj k svojim ambíciám pokračovať v komunálnej politike. Na otázku, či podobne ako v roku 2014 budú kandidovať vo svojich mestských častiach na post starostu, súčasná šéfka karlovoveskej samosprávy odpovedala, že sa bude snažiť, aby kontinuita v Karlovej Vsi ostala zachovaná. Buocik, naopak, priznal, že jeho ambíciou je, aby v Ružinove kontinuita starostu Dušana Pekára nepokračovala. Čahojová tiež potvrdila, že sa s ňou rozprávajú aj o možnej kandidatúre na post primátorky hlavného mesta. Bližšie to však komentovať nechcela.

(TASR, koláž abn)

Páčil sa vám článok?