Dohľad nad akosťou potravín pokrivkáva

5.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Pri nákupe v jednom z veľkých reťazcov našiel náš čitateľ v regáli asi 20 litrov mlieka, ktorého dátum najneskoršej spotreby uplynul pred deviatimi dňami.

Pretože nepatrí medzi frfľošov, ktorí všetko kritizujú (a nič nerobia), zobral si jedno balenie a informoval o nedostatku esbées-kára. A teraz už citujem: „Z diaľky som pozoroval, ako odovzdal mlieko mužovi v civile, pravdepodobne pracovníkovi zodpovednému za kvalitu. Cez rozhlas bola privolaná pracovníčka z oddelenia mliečnych výrobkov. Nasledoval krátky rozhovor s mávnutím ruky zodpovedného pracovníka a smiechom. Pracovníčka podišla k regálom s mliekom, kontrolovala dátumy exspirácie a nakoniec položila reklamované mlieko späť do regála a odišla. Opäť som vyzdvihol mlieko (medzičasom som videl, že už mnohé mlieka ubudli, takže zákazníci sa asi nechali oklamať) a išiel som priamo za zodpovedným pracovníkom s tým, že si prosím jeho meno a knihu sťažností, pretože už viac ako 30 minút po mojej reklamácii neboli podniknuté opatrenia. Ani jedno som nedostal a so zvýšeným hlasom som bol viac-menej vykomplimentovaný, že čo vlastne chcem. Ani do jednej hodiny od môjho prvotného upozornenia nebolo mlieko stiahnuté z regálov.“

Čitateľ sa pýta, ako je možné v podobných situáciách účinnejšie postupovať, resp. aké sú práva zákazníka a povinnosti obchodu. Mimochodom, názov a adresu predajne má redakcia k dispozícii, ak by to šéfstvo niektorého obchodného reťazca zaujímalo. A teraz k otázkam angažovaného čitateľa.

Zaiste väčšina čitateľov zaregistrovala „prekáračky“ dvoch ministrov pôdohospodárstva (bývalého a súčasného), čo sa týka predaja potravinárskych výrobkov. Trikrát a dosť, ba jedenkrát a dosť - a potom obchod zatvoriť. Päť alebo až 50 miliónov ako sankcia za predaj po lehote spotreby alebo za pokazené výrobky. Pravdu povediac, odborníkom by z toho bolo do smiechu, keby to nebolo natoľko smutné. Predovšetkým by sa to obrátilo proti záujmom spotrebiteľov.

Obchod je veľmi zložitý organizmus. Treba mu skutočne rozumieť. Čiernobiely, s prepáčením „farmársky“ prístup môže spôsobiť akurát „paseku“. Veď uvážte: reťazce zlikvidovali malé predajne, kde sa to len dalo. Teraz drakonické opatrenia ministerstva pôdohospodárstva ohrozia časť reťazcov. Pýtam sa: kam budeme chodiť nakupovať potraviny? A za aké ceny, ak zlikvidujú konkurenciu a boj reťazcov o zákazníka?

Nezastávam sa „bordelu“ v obchodoch - iba mi chýba systematický dohľad nad akosťou potravinárskych výrobkov v obchodnej sieti. Inšpekciu potravinárskych výrobkov zhltla štátna veterinárna a potravinová správa. Že na celú šírku svojej kompetencie nestačí, je evidentné. Nie iba medzi obchodníkmi je konkurenčný boj - ale aj medzi orgánmi štátnej správy: treba si nabrať úloh „doblba“ - veď čo keby niekto chcel znižovať stavy pracovníkov? Čitatelia mi odpustia toto školenie - musela som ho uviesť, aby bolo jasné, ako účinne zasiahnuť! Cez kompetentné orgány a ich nadriadené zložky!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?