V Bratislave kolabuje doprava, chce to okamžité riešenia
V bratislave kolabuje doprava, chce to okamžité riešenia - augustinic_katarina_2015
NÁZOR | Áno, je to horšie. A nielen kvôli rozkopávkam ciest z dôvodu opráv. Keď nám kedysi trvala trasa v rámci Bratislavy do práce 20 minút, teraz je to 40 minút a viac.
Čo je príčina. Veľa satelitov v okolí Bratislavy spôsobilo, že do mesta dochádza 200 000 ľudí denne. Mnohí na vlastnom aute. A bohužiaľ, v každom aute jeden človek. Približne v rovnakom čase špičky sa všetci snažia dostať do centra a do blízkosti biznis centier. Potom krúžia a snažia sa zaparkovať... Samozrejme, zadarmo. Stoja na chodníkoch, zeleni, blokujú výjazdy z brán, zaberajú parkovacie miesta obyvateľom mesta. Navyše v samotnej Bratislave pripadá na 1 000 obyvateľov 650 áut. Je to viac ako v Prahe, viac ako vo Viedni. Auto je status a bohužiaľ, zatiaľ aj nevyhnutnosť.
Lenže toto je cesta do pekla. Cesty sa nenafúknu a D4 a R7 je krásna vidina, ale veľa nevyrieši. R7 vypľuje kvantum áut na Bajkalskú, ktorá skolabuje. D4 – nultý obchvat Bratislavy skončí v Rači pred tunelom, ktorý sa v prvej fáze nerealizuje a odkloní len 13 % tranzitnej dopravy. Nič moc za tie milióny eur. Naopak na D1 čoskoro vyústi privádzač z dalšieho veľkého satelitu Čierna Voda a náš kvázi obchvat Bratislavy sa zapchá ako každé ráno a predĺži sa čas únavného posúvania sa v kolóne. Nehovorím už o stave Prístavného mosta, ktorý presluhuje a je už dnes preťažený. Vďaka preplnenému obchvatu sa plnia všetky významné ťahy v rámci mesta. A potom trpíme všetci. Čo s tým? Aké sú riešenia?
Parkovacia politika – bohužiaľ, mnohí si z nej urobili politickú tému a stráca sa v nej to podstatné, a to je zavedenie pravidiel v parkovaní a absolútne zvýhodnenie obyvateľov mesta s trvalým pobytom, ktorí tu platia dane.
Záchytné parkoviská – mesto žiadne nebuduje, ale na vstupe do Bratislavy sú veľké obchodné centrá, ktorých parkoviská by bolo možné využiť, stačí rokovať.
Ktokoľvek, kto dochádza by mohol príst napríklad na Zlaté piesky, odstaviť auto za prijateľnú cenu 1 - 2 eurá na deň. Nastúpiť na flexibilnú a kvalitnú MHD. A odviezť sa do centra. To však musí byť verejná doprava hneď v dosahu.
Električka zadarmo – ako motivovať ľudí, aby vystúpili z auta a išli verejnou dopravou? Len tak, že verejná doprava bude rýchlejšia, komfortnejšia a lacnejšia ako jazda autom. Električka rýchlejšia je, má vlastnú dráhu a mesto pracuje na jej absolútnej preferencii. Komfortnejšia bude vzhľadom na nový vozidlový park. A keď bude zadarmo alebo za symbolickú sumu, bude aj výrazne lacnejšia. Nie je to žiadny populistický krok, ktorý by mesto nevedelo vykryť. Výpadok príjmov z cestovného pri električke je 10,6 mil eur. Vykryť je ho možné z výnosu z parkovacej politiky a z preferencie verejnej dopravy. Bezplatnú električku by mohli využívať aj tí, ktorí sa preukážu tým, že nechali auto v záchytnom parkovisku. Cieľom je časom priniesť Bratislavčanom bezplatnú MHD, ktorá nie je raritou v európskych metropolách a uvažujú nad ňou aj niektoré slovenské mestá.
Výrazne sa zníži počet áut v meste, zníži sa množstvo exhalátov, ktoré tak nepriaznivo vplývajú na zdravie človeka. Naše ulice budú konečne vyzerať ako ulice a nie ako parkoviská. Áno, možno to chce aj zmenu životného štýlu a myslenia, ale všetko je v konečnom dôsledku v náš prospech, veď zdravie a život máme len jeden.
Katarína Augustinič (SKOK)
predsedníčka mestského poslaneckého klubu Bratislava INAK