Pozor na čas vybavenia reklamácie
Pozor na čas vybavenia reklamácie - logo_soi
Inšpektori SOI vykonali kontrolu v prevádzke Green bike, Ružová dolina 25, zameranú na prešetrenie podnetu spotrebiteľa o ochrane spotrebiteľa. Počas kontroly zistili, že spotrebiteľka Ing. M. si kúpila u predávajúceho výrobok - bicykel Electra Amsterdam za 480 €.
Keď si spotrebiteľka uplatnila reklamáciu zameranú na kvalitatívne nedostatky predmetného výrobku (odlomený zadný blatník, predávajúci nevybavil reklamáciu spotrebiteľky najneskôr do tridsiatich dní odo dňa jej uplatnenia.
Predložený reklamačný lístok v rámci konečného riešenia reklamácie uvádza „Reklamácia neuznaná, napriek tomu boli vrátené peniaze v plnej sume.“ Uvedeným konaním došlo k porušeniu zákona o ochrane spotrebiteľa, za ktoré ako predávajúci zodpovedá účastník konania.
V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa, ak spotrebiteľ uplatní reklamáciu, predávajúci alebo ním poverený zamestnanec alebo určená osoba je povinný poučiť spotrebiteľa o jeho právach podľa všeobecného predpisu; na základe rozhodnutia spotrebiteľa, ktoré z týchto práv spotrebiteľ uplatňuje, je povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr do troch pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu výrobku alebo služby, najneskôr do tridsiatich dní odo dňa uplatnenia reklamácie.
Po určení spôsobu vybavenia sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť, alebo má právo na výmenu výrobku za nový výrobok.
V zmysle zákona vybavením reklamácie je ukončenie reklamačného konania odovzdaním opraveného výrobku, výmenou výrobku, vrátením kúpnej ceny výrobku, vyplatením primeranej zľavy z ceny výrobku, písomná výzva na prevzatie plnenia alebo jej odôvodnené zamietnutie.
Z hľadiska posudzovania miery zavinenia vzal orgán dozoru pri výške pokuty do úvahy, že účastník konania je povinný dodržiavať všetky zákonom stanovené podmienky predaja výrobkov a poskytovania služieb, za dodržiavanie ktorých zodpovedá objektívne, tzn. bez ohľadu na akékoľvek okolnosti, ktoré spôsobili ich porušenie.
Marián Brezňanský
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)
ZÁKAZNÍK JE PÁN