Pozor, na nekalé obchodné praktiky
Pozor, na nekalé obchodné praktiky - logo_soi
Slovenská obchodná inšpekcia pri kontrolách služieb neraz narazí aj na tzv. nekalé obchodné praktiky. takými sú napríklad zavádzajúca reklama či prísľub výhody, ktorú však zákazník v konečnom dôsledku nezíska. Začiatkom tohto roka pri kontrole nákupu cez internet inšpektori SOI zistili, že jedna z bratislavských firiem iné zľavy sľubuje a iné v skutočnosti poskytuje.
Na základe sťažnosti spotrebiteľa navštívili inšpektori SOI spoločnosť Consortio Fashion Group s.r.o., na Lazaretskej ulici. Tá totiž v rámci akciovej ponuky zasielanej spotrebiteľom prostredníctvom e-mailu ponúkala zľavu 30 % na nákup tovaru prostredníctvom e-shopu www.cellbes.sk. V elektronickej správe sa uvádzalo „potešte seba alebo svojich blízkych výhodným nákupom na www.cellbes.sk, kde získate naše jedinečné modely so zľavou až 30 %... Stačí zadať do Vašej objednávky kód akcie: USMEV a my Vám pri fakturácii hodnotu tovaru zlacníme o celých 30%. V závere ponuky bolo v porovnaní s predchádzajúcimi informáciami menším a menej výrazným písmom uvedené, že „vašu aktuálnu zľavu vo Family Clube Vám navýšime o ďalších 20 % pri nákupe na www.cellbes.sk a zadaní kódu akcie USMEV“. Inými slovami, zľavu 30 % nezískal každý zákazník, ale len ten, ktorý už mal aktuálnu zľavu vo Family Clube vo výške 10 %.
SOI to vyhodnotila ako použitie nekalej obchodnej praktiky, keďže predávajúci informáciu o spôsobe výpočtu ceny, resp. o existencii osobitnej cenovej výhody v rozpore požiadavkami odbornej starostlivosti uvádzal spôsobom, ktorý môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil, resp. spotrebiteľ môže byť uvedený do omylu, nakoľko 30% zľava v skutočnosti nebola poskytovaná všetkým spotrebiteľom. Tým došlo k porušeniu zákona o ochrane spotrebiteľa. Slovenská obchodná inšpekcia udelila spoločnosti Consortio Fashion Group mastnú pokutu vo výške 1000 eur.
Prevádzkovateľ e-shopu sa bránil tým, že v elektronickom letáku bola informácia o rôznych zľavách až do maximálnej výšky 30 %. Inšpektori SOI sa s tým ale nestotožnili, pretože ponuka hovorila o zľave až (vo výške) 30 %.
Aj pri nákupe cez e-shopy sa teda musia mať zákazníci na pozore, pretože neraz záleží na každom jednom slovíčku. Určite sa preto oplatí pozornejšie čítať podmienky obchodných ponúk, inak môže spotrebiteľ kúpiť aj taký tovar, o ktorý by inak nemal záujem.
Marián Brezňanský
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)