NÁZOR: Ako chutí moc alebo čudný výklad zákona

26.8.2014
0
Názor: ako chutí moc alebo čudný výklad zákona - hecko_vladislav
Páčil sa vám článok?

Bol som milo prekvapený účasťou poslancov mestskej časti Bratislava – Devínska Nová Ves na mimoriadnom zastupiteľstve, ktoré sa konalo 23. júla 2014. V čase dovoleniek som to neočakával, no prítomní boli všetci. Hlavným bodom programu boli rozpočtové opatrenia, ktoré sa už raz prerokovávali, ale predkladateľ nezískal podporu poslancov. Tým predkladateľom bol starosta.

Keďže boli predložené skoro v nezmenenej podobe a vedeniu mestskej časti Devínska Nová Ves chýba elementárna slušnosť komunikácie s volenými zástupcami občanov, skupina poslancov predložila pozmeňujúci návrh, ktorým sa vyčlenili voľné finančné prostriedky na nové a pre občanov a návštevníkov mestskej časti Devínska Nová Ves prospešné projekty a zároveň sa aj navýšili finančné prostriedky na už naplánované realizácie schválených projektov. Tento pozmeňujúci návrh podporilo 11 z 12 poslancov. Tu by som mohol skončiť a povedať si – je to super, zrealizujú sa veci, ktoré si občania žiadajú alebo im budú na osoh.

Žiaľ, musím pokračovať. Časťou uznesenia bola aj žiadosť zastupiteľského zboru, aby vedenie mestskej časti Devínska Nová Ves pravidelne predkladalo informáciu o štádiu pripravenosti a realizácii týchto rozpočtových opatrení. Úplne legitímna požiadavka, keďže komunikácia medzi starostom a poslancami je blízka k bodu mrazu a skôr to vyzerá, že poslanci sú starostovi len na obtiaž. Ale ako sa ukázalo, táto požiadavka absolútne nevyhovuje starostovi a rozhodol sa využiť (alebo zneužiť?) zákon č. 369 o obecnom zriadení a výkon prijatého uznesenia pozastavil. Zákon v paragrafe 13, samozrejme, umožňuje pozastaviť výkon, ale opisuje aj to, kedy ho starosta môže pozastaviť. A to iba v tom prípade, ak sa domnieva, že uznesenie ODPORUJE zákonu alebo je pre obec ZJAVNE nevýhodné. Následne by mal starosta prerokovať uznesenie zastupiteľstva PRED pozastavením jeho výkonu v miestnej rade (to sa však nestalo).

Porovnajme si teda túto časť uznesenia (informáciu o štádiu pripravenosti) so zákonom. Je predkladanie informácie poslancom protizákonné? Ja som si istý, že nie, a celkom by ma zaujímalo stanovisko Transparency International. Alebo je predkladanie informácie poslancom zjavne nevýhodné? Starosta sa rozhodol, ako sa rozhodol. Ale pozrime sa na jeho argumentáciu: „Miestny úrad mestskej časti Devínska Nová Ves nemá personálne kapacity na plnenie takej rozsiahlej úlohy a za prioritu považujeme dosahovanie čo najvyššej spokojnosti občanov a pokladáme toto uznesenie pre obec za zjavne nevýhodné“. Takže projekty ako kultúrno-spoločenské centrum na Istrijskej ulici, projekt celkovej rekonštrukcie kuchyne a jedálne na základnej škole, rekonštrukcia chodníkov v mestskej časti, vybudovanie športového parku, sprevádzkovanie kina Devín, výstavba oddychových zón, oprava výtlkov na komunikáciách v správe mestskej časti, rekonštrukcia zastávok MHD, rozšírenie kamerového systému, vybudovanie novej bežeckej dráhy, vybudovanie verejných detských ihrísk podľa starostu ZJAVNE neprispejú k spokojnosti občanov. Je to nepochopiteľné.

Na takéto praktiky starostu je treba poukázať. Svojvoľný výklad zákona, tak ako to už niekoľkokrát predviedol, ohrozuje demokratické fungovanie spoločnosti. Nabaľuje sa to ako snehová guľa a obávam sa možného ďalšieho jeho pôsobenia na starostovskej stoličke po novembri 2014.

Prajem vám všetkým pekný zvyšok leta.

Ing. Vladislav Hečko, poslanec mestského a miestneho zastupiteľstva


Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Páčil sa vám článok?