Pokuty dostávajú aj obchodné reťazce
Pokuty dostávajú aj obchodné reťazce - soi
Klamať zákazníka, či už vedome alebo nevedome, sa nevypláca. Doplatili na to aj veľké obchodné reťazce, akými sú Tesco, Kaufland, Billa a Tchibo.
Inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) pri kontrole pobočky Tesco Expres na Košickej ulici 25. februára 2014 zistili, že na etikete vákuovo baleného bravčového pleca bez kosti je uvedená cena 2,99 eur/kg, ale účtovali tu zaň 4,49 eur/kg. Za predraženie výrobku uložili inšpektori spoločnosti Tesco Stores SR, a.s., pokutu 1000 eur.
V Kauflande na Trnavskej ceste sa tiež nepoučili. Z kontroly z 24. septembra 2013 dostali za predraženie kuracích rezňov pokutu 600 eur, keď namiesto ceny na etikete 6,79 eur/kg účtovali 7,29 eur/kg. Po kontrole o päť mesiacov neskôr, 4. februára 2014, dostal Kaufland pokutu 300 eur, keď pri desiatich kusoch osobnej váhy neboli pribalené písomné informácie v štátnom jazyku. Kaufland Slovenská republika, v.o.s., síce tri dni po kontrole informoval SOI, že chýbajúci návod k výrobku priložil, to ho však podľa zákona pred pokutou neochránilo.
Kontrolóri SOI pokutovali aj obchodný reťazec Billa. Počas kontroly pobočky na Muchovom námestí 16. januára 2014 totiž objavili, že tu predávali 14 kusov chladeného pstruha dúhového, ktorým končil dátum spotreby pred dvoma dňami, t.j. 14. januára 2014. Dostal za to pokutu 300 eur. Spoločnosť Billa, s.r.o., sa vyjadrila, že pstruha po záruke nepredávala cielene, ale išlo o zlyhanie zamestnanca. Inšpektorát SOI upozornil, že je povinnosťou obchodníka napraviť chybu a informovať ho o tom, pred pokutou ho to však neochráni.
Pokute 800 eur sa nevyhla ani spoločnosť Tchibo Slovensko spol. s.r.o. Dostala ju za to, že do zákonom stanovených 15 dní od odstúpenia od zmluvy zákazníkmi im nevrátila peniaze za veci zakúpené cez zásielkový predaj. Inšpektori to zistili počas kontroly 10. januára 2014 v pobočke Tchibo na Prievozskej ulici a následne na kontrole vykonanej na inšpektoráte SOI 13. januára 2014 aj za prítomnosti špecialistu na internetový predaj. Spoločnosť Tchibo síce zákazníkom peniaze vrátila, ale v jednom prípade až po 37 dňoch, v druhom po 49 dňoch. Pokuta ju preto neminula.
Marián Brezňanský
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)
ZÁKAZNÍK JE PÁN
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.