NÁZOR: Zákaz vstupu na ostrov Sihoť trvá
Názor: zákaz vstupu na ostrov sihoť trvá - hudec_daniel
S rozvojom cyklistiky v Bratislave, či už ako rekreačno – turistickej aktivity, alebo alternatívnej dopravy, začal rásť aj tlak verejnosti na budovanie cyklistických trás a chodníkov. Svojho času čiastočne vypomohol samospráve SVP, š.p., tým, že poskytol vlastnú sústavu protipovodňových hrádzí do užívania cyklistickej verejnosti, čím najmä rekreační cyklisti získali mnoho kilometrov solídnych trás na denné užívanie.
Niečo sa podarilo dopravne prekvalifikovať, niečo sa vymedzilo piktogramami a pár kilometrov nových cyklochodníkov sa aj skutočne postavilo. Napriek smelým plánom Cyklokoalície ako poradného orgánu primátora však drvivá väčšina ostala len vo forme štúdie, zámeru, prípadne projektovej dokumentácie...
V lete 2012 sa mi podarilo aj vďaka nemenovaným poslancom mestského nzastupiteľstva ako členovi mestskej komisie pre školstvo a šport dostať sa prvýkrát v živote na ostrov Sihoť. Motívom bolo chýbajúce prepojenie v rámci medzinárodnej trasy EuroVello 13 a hľadanie rýchleho a ekonomicky racionálneho riešenia. Vstup sme dostali výhradne v sprievode zodpovednej pracovníčky BVS, ktorá, vediac o našich zámeroch, si preventívne neodpustila arogantné komentáre typu môžete zabudnúť, tadiaľto živá duša neprejde. Prešli sme podrobne celý ostrov, všetky studne aj existujúce trasy, preverili stav druhého mosta pri Mokrej jame a skonštatovali, že ostrov je krásne zákutie a pri troche ústretovosti by sa dal využiť ako cyklistický tranzit, možno s obmedzeniami alebo v špeciálnom režime. Celkový dojem paradoxne narušoval práve zúfalý stav vodárenských zariadení, nezabezpečenie studní proti narušiteľom, absencia značenia, ručný zber údajov z kontrolných vrtov, nezatesnených proti povodniam s visiacimi zámkami. Proste úroveň 70. rokov, kedy tu zrejme prebehli aj posledné významnejšie investície...
A následne dostali udalosti rýchly spád. Už 27. 9. 2012 napriek nášmu otvorenému listu primátorovi bolo potrebné rýchlo zaradiť na rokovanie zastupiteľstva vylúčenie trasovania cyklochodníka cez Sihoť raz a navždy, a napriek pozmeňujúcemu návrhu pani poslankyne Augustinič o doplnenie podkladov, odhlasovať výhradne alternatívu č. 2 s vylúčením Sihote v odhadovaných nákladoch cca 1,6 milióna €. Stačilo na to jediné odborné stanovisko: „Vodárensky zdroj Karlova Ves – ostrov Sihoť, návrh ochranných pásiem, ZALGEO, D. Žák, január 2010“. Aktuálne modifikované na potreby cieľového rozhodnutia. Pokračovali sme ako občianski aktivisti aj s pomocou odborníkov v odvolacom konaní. Postupne sme dosiahli, že z prvostupňovej inštitúcie sa kvôli odborným aj formálnym chybám štátnych orgánov dostal prípad až na ministerstvo životného prostredia, ktoré výhrady účastníkov konania uznalo (aktivisti, majitelia pozemkov, Metrostav, mestská časť Devín atď.) a usmernilo obvodný úrad životného prostredia, ako má postupovať. Výsledkom je, že momentálny stav je zmätočný nielen pre účastníkov konania, ale aj pre štátne lesy ako majiteľa pozemkov, poľovníkov, rybárov a možno aj pre samotných pracovníkov BVS.
Cyklisti dostali od pána primátora a jeho Cyklokoalície do vienka za 30-tisíc eur krásne piktogramy s dvoma nechránenými priechodmi cez cestu, motoristi hromžia nad obmedzenou rýchlosťou, mesto na alternatívnu trasu č. 2 nezohnalo peniaze dodnes a všetci dúfame, že spúšťacím mechanizmom seriózne o problematike čo i len verejne diskutovať nebude nejaký nešťastný úraz cyklistu v práve začínajúcej cyklistickej sezóne... Preto som nadobudol podozrenie, že pred ochranou života a zdravia občana má prioritu všetko ostatné, od trápnych výhovoriek, neochoty argumentovať, absencie finančných zdrojov, až po 12 stránkové odpovede oficiálnych orgánov, opierajúcich sa hádajte o čo. O jediné odborné stanovisko, ktoré sa v prípade kedy použilo.
Daniel Hudec
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.