Reklamácie musia predavači evidovať
Reklamácie musia predavači evidovať - soi
Cieľom každého podnikateľa je zarobiť. Inak to nie je ani v odevnom priemysle. Aj v ňom však treba dodržiavať isté pravidlá a riadiť sa zákonmi. Inak hrozia predajcom pokuty, ktorými o zisk prichádzajú.
Inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) skontrolovali 2. októbra 2013 prevádzku Šitia a opravy odevov na Heydukovej ulici 31. Zistili, že podnikateľka Zdenka Bučková Haklová porušila povinnosti voči predávajúcim až v štyroch prípadoch. Preto jej dali pokutu 500 eur. Pri kontrole sa v prevádzke nenachádzal žiaden reklamačný poriadok. Zákazníčka, ktorá sa obrátila na SOI, sa pokúsila vybaviť tri reklamácie zamerané na nedostatky služby, ani pri jednej jej nevystavili potvrdenie o prijatí reklamácie. Predávajúca navyše nevydala ani písomný doklad o vybavení reklamácie do 30 dní od jej uplatnenia a vôbec neviedla evidenciu reklamácií. Podnikateľka síce nedostatky zistené inšpektormi SOI odstránila a za všetko sa ospravedlnila, to ju však podľa SOI nezbavuje zodpovednosti za porušenie zákona. Nevydanie dokladu o reklamácii totiž znemožňuje zákazníkovi ďalej uplatňovať svoje práva, ak by nebol spokojný so spôsobom vybavenia reklamácie.
Pokutu za vydanie nesprávneho dokladu o kúpe svetra a nevedenia správnej evidencie o reklamáciách dostala aj spoločnosť Fu Lion, s.r.o., za prevádzku čínskeho obchodu na Krížnej ulici 26. Inšpektori SOI pri kontrolnom nákupe svetra za 11,98 eur z dňa 12. októbra 2013 dostali od predajcu doklad o kúpe, ktorý neobsahoval správny názov zakúpeného výrobku. Namiesto výrobku „1 kus sveter sivej farby JX“ bolo na doklade o kúpe uvedené „123 vesta“. Pri kontrole inšpektori ďalej zistili, že v evidencii o reklamáciách neboli pri reklamáciách z dňa 26. februára 2013 a 2. mája 2013 uvedené údaje o spôsobe jej vybavenia. Inšpektori preto uložili spoločnosti Fu Lion, s.r.o., pokutu 400 eur a následne ju informovali o začatí správneho konania. Spoločnosť sa vyjadrila, že predávajúci zamestnanec označil tovar za vestu, pretože neporozumel správne slovnému výrazu, a že reklamácie boli riadne vybavené, ich ukončenie nebolo iba zaznamenané. Predávajúci prijal opatrenia, aby sa situácie viac neopakovali a tovar bol pomenovaný správne a konkrétne. Inšpektori na pokute trvali, keďže protiprávny stav bol zo strany SOI spoľahlivo preukázaný.
Marián Brezňanský
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.