Električka bola aj symbolom slobody

5.2.2014
0
Električka bola aj symbolom slobody - viedenska_priloha
Páčil sa vám článok?

Viedenská električka spojila hlavné mesto Rakúskeho cisárstva s bývalou metropolou Uhorského kráľovstva a mala byť symbolom vzájomného porozumenia a spolupráce medzi oboma časťami monarchie.


Po viac ako polroku však vypukla svetová vojna a monarchia sa rozpadla. Vzniklo Československo a z Prešporka sa stala Bratislava. Viedenská električka však naďalej jazdila z Bratislavy do Viedne a späť. Na ľavý breh Dunaja do októbra 1938, do Petržalky až do konca druhej svetovej vojny.

Medzi Viedeň a Bratislavu spustili železnú oponu a Viedenská električka skončila. V spomienkach Bratislavčanov však zostala aj ďalšie štyri dekády. Pre pamätníkov, ale aj pre mladšie generácie sa stala symbolom slobody a kontaktu so slobodným svetom.

Po páde komunizmu sa otvorili hranice, Viedenskú električku v jej pôvodnej trase sa však nepodarilo obnoviť. Bratislavu s Viedňou dnes spája nová železničná trať a diaľnica. Pôvodná trať na rakúskom území vedie až po Wolfstahl a stále je v prevádzke, na slovenskom území z nej zostali len fragmenty. Symbolom Viedenskej električky sa dnes pre Bratislavčanov stala lokomotíva Ganz Eg 6, ktorú sa v hodine dvanástej podarilo zachrániť a ktorá bude tento rok zrekonštruovaná.

Ganz Eg 6 bola v prevádzke až 97 rokov

Trať elektrickej železnice z Prešporka do Viedne mala tri úseky s rozdielnym elektrickým napätím. Z Prešporka po Kopčany bola napájaná jednosmerným prúdom 550 V, do stanice Gross Schwechat bola napájaná jednofázovým striedavým prúdom 15 kV a odtiaľ až po konečnú do Viedne jednosmerným prúdom 600 V.

Na uhorskom úseku z Námestia Korunovačného pahorka po Kopčany premávali dve prešporské lokomotívy Ganz Eg 5 a Ganz Eg 6, ktoré museli byť v kopčianskej stanici vymenené.

Obe prešporské lokomotívy neboli v prevádzke dlho. Po svetovej vojne poklesla frekvencia diaľkových vlakov Viedeň - Bratislava a obe lokomotívy boli od roku 1924 používané len sporadicky. Väčšinou boli v zálohe a v roku 1935 boli po prestavbe bratislavskej trate na úzky rozchod s konečnou platnosťou odstavené v depe Kopčany. V októbri 1938, keď Petržalku obsadili Nemci, prišla Bratislava o obe lokomotívy.

Firma Siemens ich v roku 1941 predala firme Stern und Hafferl, ktorá ich takmer 70 rokov využívala na lokálnej trati v Linzi. Prevádzka lokomotívy Ganz Eg 6 bola v decembri 2010 po 97 rokoch ukončená.

Lokomotívu Viedenskej električky zachránili pred zošrotovaním

Leví podiel na záchrane pôvodnej lokomotívy Viedenskej električky na jeseň 2011 majú traja Bratislavčania - Michal Milata, Roman Delikát a Peter Martinko. Pritom ešte rok predtým vôbec netušili, že lokomotíva Ganz Eg 6 existuje.

Michal Milata patrí k zakladateľom Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. V roku 2005 sa zoznámil v práci s kolegom Romanom Delikátom, ktorý zbiera historické fotografie a pohľadnice Bratislavy. V roku 2010 potom na sociálnej sieti objavili Petra Martinka, ktorý sa zamiloval do Viedenskej električky a zbieral všetky informácie a fotografie o tejto železničnej legende.

Vedeli, že lokomotívy Ganz Eg 5 a Ganz Eg 6 kúpila v roku 1941 firma Stern und Hafferl a premávali na lokálnych tratiach v okolí Linzu. O Ganz Eg 5 vedeli, že je zrekonštruovaná v Museumstramway v Mariazelli. O osude lokomotívy Ganz Eg 6 však netušili. Začiatkom roku 2011 preto oslovili firmu Stern und Hafferl, či lokomotíva ešte existuje. Dozvedeli sa, že v decembri 2010 ukončila prevádzku a plánujú ju zošrotovať alebo predať.

Po stretnutí s Marošom Mačuhom z Bratislavského okrášľovacieho spolku nasledovali cesty a rokovania v Rakúsku. Firma Stern und Hafferl súhlasila s jej predajom za cenu šrotu, teda 9500 eur. V apríli 2011 zverejnili Bratislavské noviny výzvu na záchranu lokomotívy. Klub urobil finančnú zbierku, peniaze však prichádzali po troškách.

V októbri 2011, keď sa zdalo, že sa nepodarí peniaze získať a lokomotíva skončí v šrote, Bratislavský okrášľovací spolok doplatil chýbajúcu sumu. Lokomotíva Ganz Eg 6 sa v noci z 25. na 26. októbra 2011 vrátila do Bratislavy.

FOTO: Zachránená lokomotíva Viedenskej električky P.O.H.É.V. Ganz Eg 6 krátko po návrate do Bratislavy v októbri 2011 v areáli Múzejno-dokumentačného centra ŽSR na Rendezi.


Príloha Bratislavských novín, venovaná storočnici Viedenskej električky, vyšla v spolupráci s Klubom priateľov mestskej a regionálnej hromadnej dopravy a Bratislavským okrášľovacím spolkom. Za preklad článkov z Preßburger Zeitung ďakujeme pani Eve Trúchlej z Bratislavského okrášľovacieho spolku, fotografie a pohľadnice pochádzajú z Wiener Bilder a Volksblatt, z archívu OZ Bratislavské rožky a z osobných archívov Petra Martinka, Milana Krála a Ladislava Szojku.


Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Páčil sa vám článok?