Právna poradňa: Reklamácia tovaru kúpeného v obchode
Právna poradňa: reklamácia tovaru kúpeného v obchode - pravna_poradna
Spotrebiteľom je každý z nás. V bežnom živote sa stáva, že predajcovia zneužívajú silnejšie postavenie vo vzťahu obchodník-spotrebiteľ. Mnoho ľudí z nás má negatívnu skúsenosť s neúspešnou, viackrát opakovanou reklamáciou tovaru, ktorý sme pred pár dňami zakúpili v obchode.
Vo všeobecnosti je záručná doba, teda doba, počas ktorej by si mal tovar zachovať predajcom určené a/alebo kupujúcim vymienené vlastnosti, 24 mesiacov. Táto doba však môže byť dlhšia, v určitých prípadoch aj kratšia.
Reklamáciu je možné vybaviť v predajni, ktorá vzhľadom na jej povahu umožňuje vybaviť reklamáciu, alebo v sídle predajcu kedykoľvek počas prevádzkových hodín. Reklamovať je však možné len vadu výrobku, ktorú nespôsobil kupujúci, ale má pôvod v povahe tovaru. Na uplatnenie reklamácie je potrebný tovar, doklad o kúpe, prípadne záručný list. V prípade poskytnutia zákonnej záručnej doby predajca nemôže pri uplatnení reklamácie žiadať originálny obal. Spôsob vybavenia reklamácie je predajca povinný určiť okamžite, v zložitých prípadoch do 3 pracovných dní. Do tejto doby sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie vady. Vybavenie reklamácie však spolu nemôže trvať viac ako 30 dní.
Vybavením reklamácie je najčastejšie oprava tovaru. Ak sa však po oprave opakovane vyskytne na tovare rovnaká vada, alebo v prípade viacerých vád tovaru, má kupujúci právo na výmenu veci alebo na vrátenie kúpnej ceny. Ak je reklamácia vybavená výmenou tovaru, plynie nová záručná doba. Záručná doba sa predlžuje o dobu vybavenia reklamácie. Ak sa spotrebiteľ nedomôže svojich práv u predajcu, môže sa obrátiť na príslušný súd podľa sídla predajcu, alternatívne podať podnet na SOI.
JUDr. Dionýz Stehlík
JUDr. Pavel Jurek
Telefón: 0917 822 723
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2013 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.