Nepoctivý predaj vianočných kaprov ich vyšiel draho

17.6.2012
0
Páčil sa vám článok?

Na nepoctivosť pri predaji vianočného tovaru doplatila AGROFARMA BUDMERICE, ktorá pred vianocami predávala ambulantne kaprov na Námestí Jána Kostru pri supermarkete Terno v Devískej Novej Vsi.

Slovenská obchodná inšpekcia tu pri kontrole 21. decembra 2012 zistila, že pri kontrolnom nákupe nebola dodržaná účtovaná hmotnosť kapra lysáka 3,90 €/kg. Účtovaná totiž bola hmotnosť 3,077 kg v sume 12,00 €, pričom v skutočnosti bolo predaných 2,885 kg, čím došlo k predraženiu nákupu o 0,75 € v neprospech spotrebiteľa. Predávajúci navyše nedal inšpektorom SOI ani doklad o kúpe výrobku.

Predávajúci sa bránil tvrdením, že živé ryby sú tovar, ktorý je pri meraní v permanentnom pohybe, čo znemožňuje absolútne presné zmeranie jeho hmotnosti. V prípade, že by bola ryba bez pohybu, bolo by pravdepodobné, že sa jedná o tovar, ktorý už nie je vhodný na predaj ako živých rýb. Živé ryby obsahujú po vytiahnutí z predajnej kade vo svojich útrobách, ako aj na povrchu tela vodu, ktorá steká, čo postupne znižuje ich hmotnosť. Čím väčší je časový odstup medzi vylovením a vážením, tým menšia je nameraná hmotnosť.

Inšpektori SOI sa však nedali obmäkčiť a upozornili, že táto námietka je irelevantná, nakoľko rozdiel v účtovanej a skutočnej hmotnosti zakúpeného výrobku bol spôsobený neodpočítaním váhy plastového košíka, v ktorom bol predmetný výrobok vážený! Inšpektori SOI udelili AGROFARMe BUDMERICE pokutu v nemalej výške - až 1200 €.

S nepoctivosťou sa možno stretnúť pri viamnočnom nakupovaní nielen pri ambulantnom predaji na trhovisku, ale aj v kamenných obchodov renomovaných značiek v obchodných centrách. Inšpektori SOI sa o tom presvedčili pri kontrolnom nákupe 29. decembra 2011 v prevádzke STEFANEL textil v obchodnom centre AUPARK. V ponuke objavili 12 výrobkov v celkovej hodnote 2446,50 €, ktoré nemali informácie o vlastnostiach, údržbe a spôsobe použitia v štátnom jazyku, ale len v cudzojazyčných mutáciách. Ďalej na vhodnom a trvale viditeľnom mieste prevádzky nebolo uvedené meno a priezvisko zodpovednej osoby a chýbal tiež reklamačný poriadok. Prevádzkovateľ STEFANEL SLOVAKIA, s.r.o., sa síce snažil inšpektorov obmäkčiť, ale márne. Neuznali ani argument, že informáciu o výrobkoch dostane zákazník na požiadanie pri pokladni. Inšpektorom totiž neboli pri kontrolnom nákupe poskytnuté nijakým spôsobom. A tak prevádzkovateľ predajne Stefanel dostal pokutu 800 €.

Marián Brezňanský
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)
ZÁKAZNÍK JE PÁN


Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 2012 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Páčil sa vám článok?