Električka môže jazdiť po Starom moste už teraz
Električka môže jazdiť po starom moste už teraz - Starymost kolajnice
Najjednoduchším a najlacnejším riešením prejazdu električiek ponad Dunaj, pritom najrýchlejšie realizovateľným, je využitie jestvujúceho železničného mosta, ktorý je osadený na rozšírených pilieroch Starého mosta.
Podľa údajov Bratislavských novín zo 4. 2. 2010, pôvodné piliere pod cestný Most Františka Jozefa vybudovali v roku 1891. Po zničení mosta v 2. svetovej vojne ich zrekonštruovali a neskôr rozšírili pre osadenie železničného mosta v roku 1951. Jeden pilier bol navyše zrekonštruovaný pred pár rokmi po náraze vlečného člna. Preto je veľmi diskutabilné stanovisko pamiatkarov o zachovaní pôvodných pilierov. Mnoho podstatne starších a historicky skutočne cenných objektov bolo v Bratislave odstránených alebo zmodernizovaných a´la Palác Motešických alebo budova vedľa Kernovho domu. Navyše, jestvujúce piliere nie sú v súlade s najnovšími plavebnými podmienkami, stanovenými na základe rozširujúcej sa lodnej dopravy a používaním väčších lodí.
Tieto skutočnosti uvádzam preto, lebo nie je dôvod ochraňovať tieto piliere a Most Červenej armády, ktorý bol narýchlo zoskrutkovaný ako PROVIZÓRIUM.
Kým sa vybuduje nový Starý most pre cestnú a električkovú dopravu, navrhujem využiť železničný most, ktorý hravo znesie zaťaženie električkou. Ten je riešený ako jednokoľajový, preto bude treba zabezpečiť prejazd elektrickou signalizáciou, aby nedošlo ku kolízii.
Most je dlhý asi 330 metrov a pri vzdialenosti návestidiel 85 m z každej strany mosta bude dĺžka jednokoľajovej trate 500 metrov. Pri rýchlosti 50 km/h prejde električka túto trať za 3600/100 = 36 sekúnd. Ak tento čas upravíme o rozbiehanie a prejazd cez výhybky, tak prejazd električky týmto úsekom bude trvať cca 1 minútu. To je dostatočne krátky čas, aby za jednu hodinu prešiel po moste v oboch smeroch dostatočný počet električiek. Potrebné je len overiť, či pražce, použité pre vlakovú súpravu s rozchodom 1435 mm vyhovujú zaťaženiu električky s rozchodom 1000 mm.
Ing. Zdeno Chvalovský, BratislavaLIST ČITATEĽA