Iný názor na stanicu pri Istropolise

7.10.2006
Páčil sa vám článok?

Najprv moje výhrady k stanovisku hlavného architekta mestskej časti Nové Mesto. Neviem posúdiť odbornú stránku architektonického riešenia, ale mňa zaujalo výsledné stanovisko: „Má tu vzniknúť nové centrum Bratislavy s polyfunkčnými a obytnými objektmi a plochami pre parky.“ To sa predsa dá skĺbiť s riešením podzemnej stanice a nadzemnými stavbami. Tvrdo však polemizujem s názorom o nevhodnosti umiestnenia stanice v tejto lokalite.

Nechápem tiež, o akom nosnom systéme mestskej hromadnej dopravy hovorí. Vari o metre? Najskôr sa pozrime na bratislavskú hlavnú stanicu. Jej rozšírenie - a je veľmi potrebné z kapacitných dôvodov - nemožno technicky zvládnuť s prijateľnými nákladmi. Račianske mýto je ideálne miesto na prestup z prímestskej železničnej dopravy na mestskú dopravu a opačne. Tu sa núka výstavba stanice hlavového typu, ktorá je z hľadiska komfortu pre cestujúceho veľmi zaujímavá. Významné je aj zapojenie centra mesta na zvládnutie hybnosti obyvateľstva ekologickým typom dopravy (elektrický vlak), pretože cesty, ani električky už kapacitne nestačia. Zapojenie centra mesta na železničnú dopravu by významne mohlo odťažiť hlavne cestnú hromadnú dopravu. Tento názor je možné veľmi ľahko obhájiť štatistickými údajmi a priepustnosťou cestnej siete v centre mesta. Je zaujímavé sledovať postoj otcov mesta, ktorí zavrhnú riešenie, ktoré by výrazne pomohlo obmedziť cestovanie ľudí osobnými autami po centre Bratislavy. Pozrime sa aj do okolitých hlavných miest. Viedeň, či Budapešť, aký je stav tam? Majú niekoľko významných staníc priamo v srdci veľkomiest, ktoré navyše obsluhujú podzemné dráhy či metro. Metro v Bratislave asi tak skoro nebude., tak prečo nezapojiť existujúcu železničnú sieť a pomôcť pomaly sa rozrastajúcej cestnej sieti?

A ešte jeden postreh. Nadchlo ma riešenie na budapeštianskej stanici Nyugati, kde takmer nad existujúcou stanicou vyrástlo polyfunkčné centrum typu Polus. V Bratislave je už podobných obchodných centier asi dosť, a je len škoda, že jedno z nich nevyrástlo práve nad novou železničnou stanicou Bratislava Filiálka.
Ing. Milan Neviďanský, Bratislava
LIST ČITATEĽA

Páčil sa vám článok?