Aj po zdražení MHD to vychádza autom drahšie

1.12.2011
0
Páčil sa vám článok?

Pred niekoľkými týždňami bol uverejnený v Bratislavských novinách list čitateľa Auto sa oplatí, aj keď človek cestuje sám, kde sa porovnávajú náklady pri cestovaní bratislavskou mestskou hromadnou dopravou a vlastným autom. Porovnať náklady obidvoch spôsobov cestovania je však najvhodnejšie konkrétnymi číslami.

Porovnávajme najprv len priame náklady cestovania vlastným autom, teda len náklady na benzín či naftu s cenou lístkov mestskej hromadnej dopravy:

Auto nižšej strednej triedy značky Renault s objemom motora 1.6 l má podľa počítača pri asi 80 % kilometrov najazdených v Bratislave priemernú spotrebu 7,1 l benzínu. Pri cene benzínu 1,47 eura za liter je to 10 eur 44 centov na 100 kilometrov. Hodinový lístok na mestskú dopravu stojí 90 centov, benzín v tejto cene by vystačil na 8,65 kilometra.

Z Lamača, odkiaľ je pisateľ príspevku, je k tržnici na Trnavskom mýte asi 10 kilometrov, takže tam by sa autom s vyššie spomínanou spotrebou už nedostal. Jazda na tejto trase by stála tam a späť asi 2 eurá. Pri nižšej spotrebe by sa, samozrejme, za 90 centov bolo možné dostať ďalej. Pri 6 litroch benzínu na 100 kilometrov by to bolo 10,2 kilometra, teda až k tej tržnici.

Autobusom číslo 63 by sa za 90 centov a 40 minút dostal po asi 15 kilometroch jazdy až do Avion Shopping Parku, tam a späť by ho to stálo 1 euro a 80 centov. Na porovnanie: autom by to bolo tam a späť 3 eurá 12 centov, autom so šesťlitrovou spotrebou 2 eurá 64 centov.

Cestovanie s jednorazovým cestovným lístkom je však ten najdrahší variant cestovania mestskou hromadnou dopravou. Lacnejšími variantmi je použitie predplatných cestovných lístkov. Najvýhodnejší predplatný cestovný lístok je ročný, ktorý nezľavnený stojí 250 eur, pri použití bratislavskej mestskej karty 225 eur. Pri rozrátaní na pracovné dni - okrúhlych 240 dní v roku - je to 94 centov na deň, teda na cestu tam 47 centov a rovnako na cestu späť. Benzín za túto cenu by vystačil zmienenému autu na 4,52 kilometra, čo by mohlo vystačiť z Lamača na Patrónku, autu so spotrebou 6 litrov na 100 kilometrov by prešlo 5,34 kilometra. Pri rozrátaní ceny lístka na celkový počet dní v roku by to bolo ešte oveľa menej. Počet použití predplatného lístka je, samozrejme, neobmedzený.

Ak do nákladov na cestovanie autom zarátame všetky náklady, ktoré s jeho prevádzkou súvisia, tak dramaticky stúpnu: Cena spomínaného auta je asi 14 000 eur, ak by sme auto používali 10 rokov, tak je to 1400 eur na rok, 117 eur na mesiac.

Priemerné ročné náklady na servis, pneumatiky, výmena letných kolies za zimné a naopak, zákonné a havarijné poistenie a STK sú asi 750 eur, čo je mesačne asi 62 eur. Spolu nadobúdacie a prevádzkové náklady bez nákladov na benzín či naftu prepočítané na deň sú asi 6 eur.

Ak sa spočítajú priemerné denné nadobúdacie náklady, prevádzkové náklady a náklady na benzín, tak je to v našom príklade s 20 kilometrami jazdy asi 8 eur, čo je v porovnaní s uvedenými 94 centami rozdiel viac než priepastný.

Jozef Norulák, Nové Mesto
LIST ČITATEĽA
Páčil sa vám článok?